Теория личности Франкла

Теорія особистості Франкла

Створена Франклом теорія логотерапії і екзистенціального аналізу є складною системою філософських, психологічних і медичних переконань на природу і суть людини, механізми розвитку особистості в нормі і патології і на шляхи і способи корекції аномалій в розвитку особистості. У своїй теоретичній будівлі Франкл виділяє три основні частини: вчення про прагнення до сенсу, вчення про сенс життя і вчення про свободу волі.

Прагнення до пошуку і реалізації людиною сенсу свого життя Франкл розглядає як природжену мотиваційну тенденцію, властиву всім людям і що є основним двигуном поведінки і розвитку особистості. З життєвих спостережень, клінічної практики і різноманітних емпіричних даних Франкл укладає, що для того, щоб жити і активно діяти, людина повинна вірити в сенс, яким володіють його вчинки. "Навіть самовбивця вірить в сенс якщо не життя, то смерті", інакше він не зміг би ворухнути і пальцем для того, щоб реалізувати свій задум.

Відсутність сенсу породжує у людини стан, який Франкл називає екзистенціальним вакуумом. Саме екзистенціальний вакуум, згідно спостереженням Франкла, підкріпленим численними клінічними дослідженнями, є причиною, що породжує в широких масштабах специфічні "неогенні неврози", що розповсюдилися в післявоєнний період в країнах Західної і Східної Європи і в ще більших масштабах в США, хоча деякі різновиди таких неврозів (наприклад, "невроз безробіття") були описані ще ранішим. Необхідною ж умовою психічного здоров'я є певний рівень напруги, що виникає між людиною, з одного боку, і локалізованим на зовнішньому світі об'єктивним сенсом, який йому належить здійснити, з іншого боку.

У якому ступені освіту підтримує екзістеціальнй вакуум і сприяє відсутності напруги? Освіта, яка ґрунтується на гомеостатичній теорії, керується тим принципом, що до молоді слід пред'являти якомога менше вимог. Це вірно, що молодь не повинна піддавати надмірним вимогам

Ми винні, проте, брати до уваги ту обставину, що принаймні сьогодні, в століття суспільства достатку, більшість людей страждають не від надлишку, а від недоліку вимог. Суспільство споживання це суспільство із зниженими вимогами, яке позбавляє людей напруги.

Люди, позбавлена напруга, схильні до того, щоб створювати його, і це може приймати або здорові, або хворі форми. Що стосується здорових форм, то; функція спорту якраз і бачиться мені в тому, щоб дозволити людям реалізувати свою потребу в напрузі, добровільно пред'являючи до самих собі вимоги, яких вони позбавлені невимогливим суспільством. Більш того, спорт, як мені здається, включає деяку частку аскетизму. Таким чином, немає підстав разом з німецьким соціологом Арнольдом Геленом жалкувати про те, що не існує сучасного світського аналога чесноти аскетизму, що існувала в середні віки.

Що стосується хворих форм створення напруги, зокрема, молодими людьми, можна звернутися до того типу людей, яких називають бітниками і хуліганами. Ці люди ризикують своїм життям так само, як і ті, які захоплюються серфінгом і з цією метою йдуть з школи і прогулюють заняття, як на західному побережжі США. Само собою зрозуміло, що я маю тут з причини тільки тих, хто дійсно приохотився до цих речей. Люди, що приохотилися до ЛСД, приймають його з тією ж самою метою отримати кайф або струс В Англії "моди" і "рокери" ворогують один з одним; У Осло з вандалізмом успішно борються колишні вандали. Щоночі дюжина добровольців у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти охороняють басейн у Фрогнер - парку і

1 2 3 4 5 6

Похожие работы