Адміністративний штраф і забезпечення прав громадян

Адміністративний штраф і забезпечення прав громадян 

Як відомо, метою адміністративної відповідальності є виховання людини, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі дотримання законів, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нею та іншими особами нових правопорушень. Проте ця мета не досягається, якщо органи державної влади та місцевого самоврядування, які уповноважені законодавством розглядати і вирішувати справи про адміністративні правопорушення, самі не дотримуються вимог КУпАП. На жаль, такі випадки непоодинокі, особливо при застосуванні основного виду адміністративного стягнення — штрафу.

Наприклад, в нашій невеликій області щорічно притягаються до адміністративної відповідальності понад 100 тисяч громадян. Значна частина з них звертається в органи прокуратури із обгрунтованими скаргами про порушення законодавства при накладенні на них адміністративних стягнень, в основному штрафів. Ця обставина і спонукала прокуратуру області організувати перевірки повноти забезпечення конституційних прав громадян при притягненні їх до адміністративної відповідальності, а також додержання вимог КУпАП органами, що мають право розглядати справи цієї категорії правопорушень, складати відповідні протоколи, виносити постанови про накладення штрафів та їх виконання.

Практично у всіх перевірених органах виявлені факти недотримання вимог ст. 256 КУпАП щодо змісту протоколу про адміністративні правопорушення, в яких часто не вказувались місце, час і обставини правопорушення, не наводилися дані про особу порушників, їм не роз’яснювались права, передбачені

ст. 268 Кодексу, та положення ст

63 Конституції України, не вказувався нормативний акт, який передбачає відповідальність. Зрозуміло, що через такі відступи від вимог закону порушувалися конституційні права громадян на захист, участь у розгляді справ тощо.

Перевірками виявлені численні факти незаконного притягнення громадян до адміністративної відповідальності, безпідставного звільнення посадових осіб підприємств, установ, організацій від такої відповідальності або накладання на них штрафів у розмірах, значно нижчих від встановлених санкціями конкретних статей Кодексу, невиконання постанов про накладання штрафів, а також сплати таких штрафів не самими правопорушниками, а підприємствами чи організаціями, де вони працюють.

Встановлено багато випадків незаконного накладання штрафів на рядових працівників підприємств, установ та організацій, які не могли притягатися до адміністративної відповідальності. Зокрема, під час перевірок в органах державних санітарно-епідеміологічного та пожежного нагляду виявлено 85 постанов про накладення штрафів на працівників, які не вчинили ніяких правопорушень, тому що відповідальність за такі дії чи бездіяльність згідно з відповідними законодавчими актами, нормами та правилами покладалась на інших осіб, як правило, посадових. Наприклад, головним державним санітарним лікарем Свалявського району було накладено штрафи на 10-х медсестер та вихователів обласного будинку дитини за правопорушення, відповідальність за які несуть керівники та інші посадові особи цієї установи.

В Іршавському, Тячівському, Ужгородському районах інспектори державного пожежного нагляду накладали штрафи на продавців, сторожів, барменів та інших рядових працівників за відсутність на об’єктах торгівлі, громадського харчування та послуг засобів пожежогасіння, несправність електромереж або підключення електропостачання з порушенням правил пожежної безпеки, хоч відповідальність за це несуть керівники, власники таких об’єктів та інші посадові особи. В Берегівському районі державною податковою інспекцією накладені штрафи за порушення порядку проведення розрахунків із споживачами на 8 продавців, які працювали у приватних підприємницьких структурах, в той час як суб’єктами цих правопорушень є посадові особи та громадяни-підприємці.

1 2 3

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні