Ціновий механізм ринкового саморегулювання та його важелі

Ціновий механізм ринкового саморегулювання та його важелі

  Розгляд економічної природи ціни, характеру і кількісних вимірів її взаємозв’язку з попитом та пропозицією товару, дозволяє перейти до з’ясування цінового механізму регулювання виробництва, звичайно у тому випадку, коли за своєю суттю воно є товарним, а економічна система – ринковою.

  Ціновий аспект механізму ринкового регулювання доцільно розглянути, використовуючи графік взаємозалежності та взаємодії ціни (P), попиту (D) і пропозиції товару (S) (рис. 1).

  Припустимо, що на ринку певного товару ціна встановилась на гранично низькому рівні (P1). Звичайно, що у такому випадку обсяг попиту буде максимально високим (D1). Адже за рівня ціни близького до нуля, товар стане доступним для покупців навіть із мізерними доходами. Інша група споживачів претендуватиме на купівлю даного товару, незважаючи на те, що він їм наразі і не потрібний.

З іншого боку, обсяг пропозиції буде мінімальним (S1). Низька ціна багатьом продуцентам не дозволить не тільки отримати прибутки, а й компенсувати витрати на виробництво і реалізацію своєї продукції. Продавці цього товару будуть змушені притримувати товар, зменшуючи обсяги реалізації або шукаючи інші ринки збуту.

  Отже, між обсягами попиту і пропозиції виникає розрив, який за певного рівня ціни може стати критичним. Припустимо, що він досягається за рівня ціни P1.

  Критичний розрив обсягів попиту і пропозиції відповідає такій ринковій ситуації, коли внаслідок кількісних відмінностей D i S виникає загроза зупинки товарно-торговельних операцій. У даному випадку він викликається дією чинника пропозиції і зумовлюється логікою бізнесової поведінки продавців та виробників товару. Адже за рівня ціни P1, кожна додаткова одиниця виробленого і проданого товару означає лише нарощення рівня збитковості виробничих і торговельних фірм

Ця суперечність між попитом і пропозицією, між споживачем і виробником, покупцем і продавцем товару може бути розв’язана тільки за умов обов’язкового зростання рівня ціни.

  Отже, без будь-якого зовнішнього втручання, без впливу державної політики, базуючись на засадах саморегуляції, ринок даного товару переналаштовується. Зростаюча ціна стає реальним важелем регулювання ринку, де спонукальним мотивом цінової динаміки є об’єктивна необхідність подолання розриву обсягів попиту і пропозиції товару.

  За дією законів попиту і пропозиції зростання ціни спонукатиме до зменшення розриву. Обсяг попиту почне зменшуватись, а пропозиція товару отримає стимули зростання. Це, звичайно, обумовить позитивну динаміку обсягів виробництва. Зростання ціни стане важелем нарощення обсягів виробництва продукції.

  Варто відзначити, що перші і малі прирощення ціни, наприклад, від рівня P1 до P2, завжди супроводжуються повільними зрушеннями обсягів попиту і пропозиції. На нашому графіку (рис. 5. 12) це зрушення значень попиту відбувається у діапазоні від D1 до D2, а обсяг пропозиції – від S1 до S2. Така особливість взаємозалежності ціни, попиту і пропозиції товару обумовлена тим, що малі початкові прирощення ціни, по-перше, не викликають різкого зниження купівельної спроможності покупців. Попит падає, але до певного моменту зниження є помірним.

  По-друге, кволий характер зростання обсягів виробництва детермінується тим, що в діапазоні від P1 до P2 зростаюча дохідність виробництва і реалізації продукції ще не здатна гарантувати конкурентоспроможної прибутковості.

1 2 3

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні