Організація і технологія біржової торгівлі
Організація і технологія біржової торгівлі
Організація біржової торгівлі та її ефективність залежить від багатьох чинників — об’єкта біржового торгу, спеціалізації біржі, механізму ведення торгів.
Під організацією біржової торгівлі розуміють сукупність взаємопов’язаних операцій, які виконуються брокерами та уповноваженими працівниками біржі в певній послідовності, зумовленій правилами біржової торгівлі та регламентом торгів цієї біржі.
На товарних біржах України здійснюється торгівля реальним товаром за умовами негайної поставки або поставки в конкретні терміни в майбутньому, а також ф’ючерсними угодами та опціонами. Кожна біржа, відповідно до законодавства, затверджує регламент торгів, який містить норми і процедури, що визначають дату, місце, періодичність і порядок проведення торгів відповідним товаром і тривалість торгової сесії.
Під торговою сесією розуміють час, визначений для проведення безпосередньо біржових торгів.
Біржові торги на сучасних товарних біржах проводять за такими формами:
— голосові торги (торги «з голосу»);
— електронні торги.
При цьому використовують певні методи ведення торгів:
— безперервного подвійного аукціону (за цією технологією укладають угоди в біржовій електронній системі торгів);
— одностороннього аукціону з проведенням торгів за формою «з голосу»;
— фіксингу з проведенням торгів за формою «з голосу»;
— у режимі «обговорення умов» угоди (за цією технологією укладають угоди в біржевій електронній системі торгів у разі проведення електронних торгів);
— «за домовленістю» (за цією технологією укладають угоди в біржовій електронній системі торгів під час проведення голосових торгів).
На успішне здійснення біржового торгу істотно впливають ширина, глибина, опірність ринку та величина різниці між максимальною ціною покупця та мінімальною ціною продавця.
Ширина ринку визначається кількістю на ньому продавців та покупців. Глибину ринку характеризує обсяг товару (кількість лотів), що пропонуються на продаж
Успіх біржового торгу значною мірою залежить від підготовчої роботи, яку проводять брокери за межами біржі. Вони вивчають ринок окремих товарів, попит і пропозицію на ньому, здійснюють пошук продавців/покупців, з’ясовують їхні потреби, узгоджують з ними умови продажу/купівлі, укладають договори на брокерське обслуговування.
Учасники біржового ринку — продавці та покупці, беруть участь у біржових торгах через уповноважених брокерів, які діють відповідно до договорів-доручень на здійснення біржових угод. У них зазначено точні дані щодо назви, умов поставки та кількості товару або контрактів на термін поставки. Ціну визначає брокер під час біржових торгів.
Процес біржової торгівлі передбачає виконання таких послідовних етапів:
1) підготовку біржових торгів;
2) проведення біржових торгів (торгових сесій);
3) реєстрацію