Становлення професіоналізму як процес формування концептуальної моделі професійної діяльності

У сучасних умовах праці скрізь вимагаються професіонали, але не можна не визнати, що далеко не усі люди, довго і що непогано працюють по певній професії, спеціальності, мають необхідний професіоналізм. У останнє десятиліття проблеми професіоналізму стали предметом пильного розгляду психологічної науки (Е. А. Климов, А. К. Маркова, Л. М. Митина, Ю. П. Поваренков та ін. )[10, 11,12,13]. У психології праці і суміжних областях психології з'явилися дослідження, присвячені професійній діяльності, вимогам професією, професійному відбору і підготовці (роботи В. А. Бодрова, Э. Ф. Зеер, Ю. К. Стрелкова та ін. )[1, 9, 14]. Але в більшості випадків дослідники обмежуються вивченням набору ПВК - професійно-важливих якостей, їх формуванням і оцінкою. Залишається не цілком ясним, що психологічно означає людина як професіонал, як суб'єкт професійної діяльності, чим психічно відрізняється майстер своєї справи від інших людей, що тільки числяться професійними працівниками. Слід визнати, що завдання розкриття психологічних механізмів формування і розвитку професіоналізму людини ще не знайшло свого рішення. Коротко розглянемо основні положення пропонованого підходу до професіоналізму суб'єкта праці

1. Поняття професійної діяльності і професіоналізму. У психології праці становлення індивідуального професіоналізму розглядається як процес професіоналізації людини. Ми виходимо з того, що професіоналізація супроводжується зміною людини в цілому - розвитком його індивідних, особових, суб'єктних якостей, формуванням індивідуальності. Результатом процесу професіоналізації є становлення професіоналізму - специфічної властивості, що характеризує людину-професіонала. У численних дослідженнях проблем професіоналізації відсутнє строге визначення професіоналізму як психологічного феномену. Автори виходять з імпліцитного розуміння професіоналізму, що має на увазі високу успішність людини при виконанні професійної діяльності. Але у такому разі, необхідно уточнити використовуване поняття "Професійна діяльність", що дозволить уникнути неоднозначності його тлумачення. Як говорив Р. Декарт, "Вірно визначите слова, і ви звільните світ від половини непорозумінь". Під професійною діяльністю в загальному випадку ми розуміємо складну діяльність, яка з'являється перед людиною як конституйований спосіб виконання чого-небудь, встановлений характер, що має нормативно. Професійна діяльність об'єктивно складна і суб'єктивно важка для освоєння. Саме складність трудових функцій для людини і зраджує діяльності професійний характер [15, 16]. Таким чином, складність праці, диктуюча необхідність тривалої професіональної підготовки суб'єкта, а також необхідність наявності у нього певних властивостей, що забезпечують успішність в цій діяльності, є основною ознакою, що дозволяє диференціювати професійну діяльність від простого трудового заняття. Для опанування професійної діяльності необхідно спеціально вчитися, опановувавши комплекс спеціальних теоретичних знань і практичних навичок [10], тоді як відносно прості трудові заняття не вимагають тривалої професійної підготовки і не пред'являють високих вимог до властивостей виконавця. Не можна не погодитися з Г. В. Суходольским, який пише, що "будь-яка праця, займатися яким без підготовки або після короткочасної (від декількох днів до декількох місяців) підготовки може будь-який здоровий, тобто працездатна людина, має бути віднесений до непрофесійної праці" [15, С. 17]. В той же час неприпустимо зводити процес професійної підготовки до навчання в примітивному його розумінні (як до "школяра" або "натаскування" в певній предметній області). Нам представляється, що це протяжний в часі процес опанування комплексу спеціальних теоретичних знань і практичних навичок пов'язаний з формуванням у людини внутрішньої (психічною) образно-понятійно-дієвої (концептуальною) моделі професійної праці. В процесі професіоналізації людини відбувається виникнення і прояв деякої його системної властивості, що відбиває міру індивідуальних можливостей вирішувати професійні завдання на заданому рівні ефективності, надійності і безпеці протягом заданого часу. Такою властивістю являється індивідуальний професіоналізм. Таким чином, під професіоналізмом нами розуміється властивість людини, що

1 2 3 4 5

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні