Теоретичні основи підприємницької діяльності

План

1. Поняття “підприємництво” та еволюція його теоретичного осмислення.  

2. Суть, функції, моделі та принципи підприємництва.  

3. Умови функціонування підприємництва.  

Література.  


1. Поняття “підприємництво” та еволюція його теоретичного осмислення

  В сучасних умовах одним із чинників соціально-економічного прогресу у більшості країн світу, в тому числі і в Україні, є підприємництво та суб’єкти, що його здійснюють – підприємці.

  Що таке підприємництво? В науковій літературі є різні підходи до визначення терміну “підприємництво”. Його зазвичай вживають як синонім понять “господарювання”, “бізнес”. Людину, яка організувала своє діло і веде його, називають підприємцем або бізнесменом. Але виникає запитання: суб’єкта, який має своє діло, виробляє продукцію, реалізація якої дає змогу йому лише існувати, можна назвати підприємцем? Економічна теорія дає негативну відповідь, тому що тут під підприємництвом розуміється будь-яка господарська діяльність.

  З’ясуванню сутності підприємництва, основних рис підприємця світова економічна наука приділяє увагу протягом майже трьох століть. Це пов’язано, насамперед, з тим, що поняття “підприємництво” є надзвичайно містким, яке поєднує в собі сукупність економічних, юридичних, політичних, історичних і психологічних відносин. Складалось воно протягом значного часу, постійно поповнюючись елементами нового змісту, що зумовлює необхідність його системного вивчення.

  Термін “підприємець”, “підприємництво” ввів у науковий оборот ще у XVIII столітті англійський економіст і банкір Р. Кантильон (1680–1734)

Досліджуючи особливості і формування капіталістичної системи господарювання, він зазначав, що в економічному середовищі з’явився новий прошарок людей, які на власний розсуд займаються бізнесом, ризикують, розпочинаючи нову справу, впроваджують певні нововведення. Підприємець вкладає власні кошти у своє діло, долає протидію зовнішнього середовища, рухає економіку в напрямку постійного вдосконалення.

           А. Сміт (1723–1790) розглядав підприємництво через діяльність підприємця-власника, що ризикує заради комерційного успіху. Він сам організує економічну діяльність, сам управляє, сам розпоряджається її результатами.

  Інший англійський економіст Д. Рікардо (1772–1823) розглядав підприємця лише як інвестора, тобто звичайним капіталістом. Аналогічно оцінював роль підприємця К. Маркс (1818 –1883), описуючи діяльність капіталіста.

  Французький економіст Ж. Б. Сей (1767–1832) розглядав підприємця як економічного агента, організатора виробництва, який комбінує фактори виробництва, діє на власний ризик з метою отримання вигоди, володіє знаннями і досвідом і є центральною фігурою господарської діяльності. Підприємець переміщує ресурси з царини низької продуктивності, низьких доходів у царину вищої продуктивності та прибутковості.

  Якісно нову оцінку підприємництва дав наприкінці XIX століття британський економіст Альфред Маршалл (1842–1924), який виділив підприємницьку здатність (хист) в окремий фактор виробництва разом з працею, землею та капіталом.

  Повнішу характеристику підприємництва наводить у своїх працях австро-американський економіст Йозеф Шумпетер (1883–1950), якого вважають класиком у цій галузі. Й. Шумпетер розглядав підприємництво як ризикову інноваційну діяльність, що має на меті поліпшення економічного становища підприємства. Неокласичній теорії економічної рівноваги він протиставив власну теорію економічної нерівноваги. “Нормою” здорової економіки, стверджує Шумпетер, є не рівновага або оптимізація, а динамічна нерівновага, що викликана діяльністю підприємця-новатора, і спрямована на створення нового споживного попиту,

1 2 3 4 5

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні