Вивчення теми Клас птахи на уроках біології
ЗМІСТ
ВСТУП
РОЗДІЛ І. ОСНОВИ НАВЧАННЯ БІОЛОГІЇ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІ
1. 1. Актуальні аспекти сучасного уроку біології
1. 2. Формування вмінь і навичок учнів у процесі навчання біології
РОЗДІЛ ІІ. МЕТОДИКА ФОРМУВАННЯ ПОНЯТТЯ ВЗАЄМОЗВЯЗКУ ОРГАНІЗМУ З ДОВКІЛЛЯМ НА ПРИКЛАДІ ТЕМИ «КЛАС ПТАХИ»
2. 1. Взаємозвязок організмів і навколишнього середовища, формування поняття «Птахи»
2. 2. Методика вивчення теми «Клас птахи»
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ
ВСТУП
До найактуальніших проблем сьогодення, що мають відношення до кожного мешканця планети й від яких залежить майбутнє людства, слід віднести екологічні проблеми. Це пояснюється тим, що зараз людина виступає як могутня геологічна сила, що змінює стан екосфери всієї планети. Масштаби людської діяльності вражають своїми розмірами, виникає протиріччя між науково-технічним розвитком суспільства і тим впливом, який він чинить на навколишнє середовище. Все це спонукає до вивчення проблеми формування відповідального відношення школярів - майбутнього нашої Землі, до навколишнього середовища засобами викладання предметів природничого циклу. Як показав аналіз методичної літератури, школа прийняла соціальне замовлення суспільства і активно включилася в екологічну підготовку підростаючого покоління.
Актуальність розробки проблеми формування відповідального відношення школярів до довкілля на сучасному етапі розвитку суспільства обумовлена посиленням негативних екологічних обставин в світі; появою соціальної потреби в екологічно підготовлених працівниках незалежно від обраної професії, здатних усувати не тільки існуючі, але вирішувати і запобігати потенційно можливим екологічним проблемам; можливостями курсу біології забезпечити формування і розвиток у школярів вмінь користуватися логічними прийомами мислення, доказовістю на науковій основі висловлювати свою точку зору під час аналізу і оцінки явищ, пов’язаних з речовинним забрудненням навколишнього середовища; необхідність формування дбайливого ставлення до довкілля.
Дбайливе ставлення людини до природи складається не тільки з уміння використовувати її плоди. Дуже важливим є те, щоб усвідомлення значимості природи стало внутрішнім надбанням особистості.
Сучасна освіта і виховання покликані забезпечити підростаюче покоління науковими знаннями про взаємозв'язок природи і суспільства, допомогти зрозуміти багатогранне значення природи для суспільства в цілому і кожної людини зокрема, сформувати прагнення і вміння брати активну участь в охороні й поліпшенні навколишнього середовища.
У зв'язку з цим виникає необхідність суттєвого удосконалення змісту навчального процесу, створення відповідних педагогічних умов для екологічного виховання школярів, відбору оптимальних форм, методів і прийомів під час навчання біології.
Мета курсової нашої роботи полягає в тому, щоб проаналізувати методику формування поняття взаємозв’язку організму з довкіллям на прикладі теми «Клас птахи».
Об'єкт дослідження - діяльність вчителя на уроках біології в процесі вивчення теми «Клас птахи».
Предмет дослідження - використання системи розробок екологічного змісту та прийоми їх застосування вчителем у процесі формування поняття взаємозв’язку організму з довкіллям.
Відповідно до мети дослідження необхідно було розв'язати такі завдання:
1) вивчити актуальні аспекти сучасного уроку біології;
2) дослідити формування вмінь і навичок учнів у процесі навчання біології;
3) прослідкувати взаємозв’язок організмів з довкіллям;
4) охарактеризувати методику вивчення теми «Клас птахи»;
5) розробити урок «Роль птахів у екосистемах, їх значення для людини».
Для досягнення поставленої мети, вирішення завдань, використовувались теоретичні (опрацювання літературних джерел по темі, вивчення досвіду вчителів біології під час проведення уроків, аналіз шкільних програм і підручників біології) і практичні (розробка та проведення інтерактивних уроків; бесіди з учнями та вчителями щодо проведення нестандартних уроків) методи.
Практична значимість дослідження полягає в тому, що матеріали можуть бути використані під час вивчення теми екологічного змісту на уроках у загальноосвітніх школах, під час факультативних занять, у роботі еколого-натуралістичних гуртків, в природо-заповідних установах, лекціях і практичних роботах з методики викладання біології у вищих учбових закладах
Структура курсової роботи складається зі вступу, двох розділів, списку використаної літератури, висновків та додатків.
РОЗДІЛ І. ОСНОВИ НАВЧАННЯ БІОЛОГІЇ В ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІ
1. 1. Актуальні аспекти сучасного уроку біології
У сучасній методиці викладання біології немає єдиної загальновизнаної класифікації уроків. Уроки поділяють на типи за різними ознаками поділу. М. М. Верзілін і В. М. Корсунська пропонують виділяти типи уроків, виходячи із змісту біологічних понять (морфологічні, анатомічні, фізіологічні та ін. ) і пов'язаних з ними методів навчання (словесних, наочних, практичних) [2].
Науковці, методисти і вчителі значно вдосконалили структуру, функції і типізацію уроків з урахуванням змісту, завдань , принципів, методів організації пізнавальної діяльності учнів, технічного оснащення процессу навчання. І. Д. Звєрєв і А. М. Мягкова при виділенні типів уроків виходять із дидактичних принципів, а при виділенні їх видів - із джерел знань, специфіки організації пізнавальної діяльності учнів [5].
Методисти-біологи В. М. Максимова, Г. Є. Ковальова з урахуванням провідних дидактичних завдань і особливостей змісту виділяють три типи уроків: урок засвоєння нового матеріалу, орієнтований на формування і розвиток біологічних понять (наприклад, уроки з вивчення зовнішньої або внутрішньої будови тварин); урок формування вмінь і навичок, що забезпечується застосуванням знань, біологічних понять різних видів (наприклад, уроки з лабораторними роботами на визначення будови і складу насіння); повторювально-узагальнюючий, спрямований на світоглядні висновки з урахуванням внутрішньопредметних і міжпредметних зв'язків, а також на контроль знань учнів (наприклад, уроки з вивчення значення рослин або тварин у природі і житті людини). Найпоширеніша в сучасній педагогічній теорії і практиці класифікація уроків за основною дидактичною (навчальною) метою занять. За цією ознакою розрізняють такі типи уроків: 1) урок засвоєння нових знань; 2) урок формування (засвоєння) вмінь і навичок; 3) урок застосування знань, умінь і навичок; 4) урок узагальнення і систематизації знань; 5) урок перевірки знань, умінь і навичок; 6) комбінований урок [5].