Введення фразеологізмів у мовлення дітей
Розвиваючи мовлення дітей, не варто оминати увагою такі важливі його характеристики як багатство й образність. В українській мові є цілий пласт самобутніх образних висловів, що роблять її соковитою, багатою. Незвичайна форма та зміст фразеологізмів викликають у малюків неабиякий інтерес. І його важливо підтримувати й задовольняти — пояснювати значення висловів, вводити їх в активний словник. Як це робити на заняттях та у повсякденні, читайте нижче.
Змалечку дитина закохана в слово. Це проявляється у її прагненні грати з ним. Малюк безупинну на всі лади повторює уподобані звуки, складає слова, придумує рими, тобто діє зі словом не менш активно, аніж із предметом. Важливе завдання педагога — дбати про культуру мовлення дитини.
Складові культури мовлення
- Правильність — відповідність мовлення встановленим у літературній мові законам, правилам, нормам.
- Адекватність — точність вираження думки, чіткість, зрозумілість висловлювання, доречність.
- Логічність — єдність мислення і мовлення (здатність складати слова в речення, а речення в зв’язну розповідь).
- Розмаїтість (багатство) — здатність до вираження однієї думки різними способами і засобами; наявність та доречність образних висловів, цитат, зворотів.
- Естетичність — естетична привабливість вимови, тону, темпу, звучності, тембру, гармонійне поєднання вербальних і невербальних засобів спілкування (міміки, жестів, пози, рухів).
Приділяючи належну увагу кожній із зазначених складових, педагог не лише формує культуру мовлення дитини, ай розширює її світогляд, сприяє становленню багатогранної особистості.
Чи не найцікавішими серед мовних явище для старших дошкільнят фразеологізми, що певною мірою споріднені з прислів’ями та приказками. Вони легко запам’ятовуються, мають усталений зміст та порядок слів. Слова, з яких складається фразеологізм, часто втрачають своє пряме лексичне значення, і їх поєднання в усталеному вислові створює новий, образний зміст.
Фразеологізм — це стійке сполучення слів, що має певне образне значення й відтворюється в процесі мовлення автоматично, як готова словесна формула.
Діти проявляють інтерес до незвичайного змісту усталених висловів, але відчувають труднощі в їх тлумаченні. І навіть знаючи смисл вислову, здебільшого можуть вживати його лише в типових (зазвичай змодельованих педагогом) ситуаціях, не переносячи в живе мовлення. Потрібна ґрунтовна, систематична робота, щоб фразеологізми ввійшли в активне мовлення дошкільнят, збагативши й прикрасивши його.
Серед методичних прийомів, які доцільно використовувати під час ознайомлення малят з фразеологізмами, варто назвати такі: пояснення значення та етимології образних висловів, складання творчих розповідей, підказки, доповнення. Спеціальні запитання, які вихователь ставить дітям, мають спонукати їх до роздумів: “Добре поміркуй і скажи. . . ”; “Чому ти розумієш цей вислів саме так? Поясни”; “Яке слово тебе зацікавило?”; “Що запам’яталося найбільше?”.
Завдяки вживанню фразеологізмів мовлення малят стає яскравішим, виразнішим, змістовнішим, влучнішим, емоційнішим, дотепнішим, збільшується їхній словниковий запас.
Робота над засвоєнням фразеологізмів може здійснюватися під час занять з розвитку мовлення або ж у повсякденні й передбачає кілька етапів.
Орієнтовні етапи роботи
- Бесіда про те, як самі діти розуміють певний крилатий вислів.
- Пояснення вихователем лексичного значення фразеологізму
- Розглядання ілюстрацій.
- Розігрування сценок, релаксаційних етюдів.
- Згадування інших фразеологізмів, у яких вживається певне слово.
- Розфарбовування та малювання дітьми картинок (це завдання якнайкраще допомагає розкрити прихований у слові художній образ).
На прикладах найуживаніших крилатих висловів продемонструємо методику роботи з фразеологізмами під час занять.
Приклади роботи над фразеологізмами зі старшими дошкільнятами
Гратися в кота-мишку
Як розуміють цей вислів діти
Гратися в кота-мишку — один тікає, а інший наздоганяє. Котик, упіймавши мишку, грається з нею. То відпустить, то схопить.
Значення, подане в словнику
- Це відома дитяча гра. Завдання “кота” — впіймати “мишку”.
- “Гратися в кота-мишку” означає хитрувати, обманювати. Приховувати справжні наміри.
Форми роботи з дітьми
- Згадайте інші крилаті вислови про кота, мишку.
(На мишку і кіт звір. Як кіт із собакою. Як кіт наплакав).
- Запропонуйте малятам подивитися на малюнки і сказати, хто на них зображений; хто з ким “грається в кота-мишку”.
- Згадайте з дітьми або ознайомте їх із прислів’ями про кота й мишку. (Гладкий кіт мишей не ловить. Кіт спить, а мишей бачить. Кішці смішки, а мишці слізки. І мишка в свою нірку окраєць тягне).
- Загадайте дітям загадки:
Ця тварина вже від ранку
Нам співає колисанку,
Нявкає, муркоче, бо сметанки хоче.
Що це, діти, за воркотик?
Це пухнастий сірий. . . (котик).
Невеличка я, сіренька,
В нірці мешкаю тихенько.
Уночі по хаті — нир.
Я шукаю сало й сир. (Миша).