АНАЛИЗ, ДИАГНОСТИКА И КОРРЕКЦИЯ ПРИЧИН ЭМОЦИОНАЛЬНО-личным Дезадаптация

АНАЛІЗ, ДІАГНОСТИКА І КОРЕКЦІЯ ПРИЧИН ЕМОЦІЙНО-ОСОБОВОЇ ДЕЗАДАПТАЦІЇ 
З дитячої психології відомо, що будь-який нормальний розвиток дитини не обходиться без певних криз. В період криз дитина переживає стан підвищеної психічної напруги, оскільки нова соціальна ситуація розвитку пред'являє нові вимоги до рівня його психічної зрілості. Подібна напруга ще не означає дезадаптацію, воно лише прискорює становлення новоутворень, що виражаються в освоєнні довільних психічних функцій, нових операцій мислення, в освоєнні нових механізмів регуляції, в побудові розвиненішої і багаторівневої ієрархії мотивів, в зміні провідної діяльності на вершині цієї ієрархії і тому подібнеАле якщо емоційний стрес, породжений підвищенням вимог до дитини, затягується, якщо такі вимоги виникають в різкій і несподіваній формі, на тлі несприятливих обставин, це може привести до стійких, таких, що тривають декілька днів, тижнів і навіть місяців емоційним порушенням - неврозам. На фізіологічному рівні невроз проявляється, як відомо, в порушеннях сну, втраті апетиту, розладі травлення, в головних болях, погіршенні координації рухів і тому подібне. Але в школі, особливо на початкових стадіях розвитку неврозу, учителі мають справу з більш поверхневими симптомами - з різними поведінковими порушеннями. У дітей різного віку емоційна дезадаптація проявляється в різних поведінкових симптомах. У молодших дітей частіше спостерігається зрив гальмівних механізмів регуляції поведінки, що призводить до картини "розгальмованої поведінки" : у вічі впадає підвищена рухова активність, що явно не має ніякої осмисленої мети і спрямованості. Іноді у тієї ж самої дитини, що випробовує рухове перезбудження в одних ситуаціях, в інших ситуаціях спостерігається плаксива млявість і апатія, нерішучість і загальмованість, що доходить до ступора. У старшокласників емоційна дезадаптація частіше придбаває риси дорослої депресії : ми бачимо маскоподібне, похмуро-зосереджене обличчя людини, що пішла в себе, в круг своїх похмурих і важких роздумів і переживань. Несподівано це пригнічений стан раптом може змінитися гарячковою, майже маніакальною активністю по досягненню якоїсь мети, яка має швидше символічне, чим реальне практичне значення. Але незабаром ця активність також різко змінюється на повну пасивність
У учбовій діяльності емоційна дезадаптація проявляється в різкому погіршенні концентрації уваги, в зниженні функцій пам'яті, в ускладненій реалізації мовного наміру. Школяр проявляє явні ознаки панічного страху перед питаннями учителя, перед контрольними роботами. Невиконання домашніх завдань нерідко поєднується з прогулами уроків, з напівумисною втратою щоденника з поганими відмітками. При своєчасній корекції емоційного порушення, при знятті причин, що викликають невроз, звичайний рівень пізнавальний діяльності напрочуд швидко відновлюється. У стосунках з однолітками і дорослими в одних випадках невротизирована дитина проявляє підвищену грубість до зухвалості, в інших - похмуру усунутість, по-третє - воскову податливість, автоматичну конформність на тлі пасивності. Причому остання фаза, як правило, свідчить про небезпечнішу, просунутій стадії розвитку емоційної напруги [31]. Слід розрізняти описово-симптоматичну діагностику, спрямовану на вимір міри і характеру розладу, і причинну діагностику, спрямовану на з'ясування причин розладу. У першому випадку цілком можуть бути використані стандартизовані шкали і опитувачі. Прикладом вітчизняного опитувача, призначеного для роботи з підлітками, є Патохарактерологический Діагностичний Опитувач ПДО [13]. ПДО дозволяє зафіксувати міру емоційно-особових порушень і прогнозувати тенденцію наступної трансформації характеру під час переходу виявленої тенденції в хронічну стадію. Будь-яка акцентуація характеру не являється сама по собі ні гідністю, ні недоліком. Якщо дитина з певною акцентуацією потрапляє в сприятливе для себе середовище, то він поводиться цілком

1 2 3