Ценообразование
ОНТРОЛЬНА РОБОТА
з дисципліни: «Ціноутворення і кон’юнктура ринку»
План
1. Ринкова ціна: світова, монопольна, картельна, пропозиції і попиту
2. Стратегія розширення частки ринку
3. Цінові стратегії
Список використаної літератури
1. Ринкова ціна: світова, монопольна, картельна, пропозиції і попиту
Кожного дня людина має справу з різноманітними цінами, купуючи продукти харчування, одяг, взуття, предмети домашнього вжитку, тобто те, що називають споживчими товарами. Всі вони мають купівельну ціну.
Квартирна плата також є ціною за послугу, яку надає власник житла. Якщо людина наймається на роботу, то їй за послугу праці виплачують заробітну плату, яка є ціною товару «робоча сила».
Ціною є відсотки за кредит, орендна плата власнику землі. Сировинні матеріали, основні засоби виробництва також реалізуються за купівельними цінами.
Отже, на ринках товарів існує безліч цін. Ще не так давно в економічних словниках, підручниках ціна визначалась як грошове значення вартості товару. А вартість, як відомо, — це втілена й уречевлена в товарі абстрактна праця. Вона визначається кількістю суспільно-необхідного робочого часу, потрібного для виготовлення певної споживної вартості при суспільно-нормальних умовах виробництва, середньому в цьому суспільстві рівні умілості та інтенсивності праці.
Отже, ціна є грошовим вираженням вартості товару тільки в тому разі, коли існує рівновага між попитом і пропозицією.
В інших випадках коливання цін спричиняються не вартістю, а іншими причинами. Через це універсальним визначенням ціни є таке.
Ціна — це грошова сума, що сплачується за конкретний товар
Ринкова ціна встановлюється безпосередньо на ринку під впливом співвідношення попиту і пропозиції
Відхилення ціни від вартості відбувається не за вказівкою чиновників, а внаслідок співвідношення попиту і пропозиції. Монопольна ціна, встановлена державою або нав'язана приватним монополістом, не має нічого спільного з ринковою ціною. В умовах адміністративно-командної економіки ціни втратили свою регулюючу роль. Наслідком цього став хронічний дефіцит товарів і багатьох послуг.
Ціна є важелем встановлення пропорцій у господарстві в умовах конкуренції. Якщо в країні панує монополія державної власності на засоби виробництва, ціна втрачає роль регулятора економіки, перестає бути поряд з конкурентною боротьбою рушійною силою розвитку виробництва.
Ринкова ціна не може бути встановлена урядовим декретом чи указом президента країни. Для цього мають бути об'єктивні умови:
- демонополізація економіки на основі проведення приватизації;
- наявність конкурентного середовища;
- створення необхідних умов для підприємництва, розвитку всіх легальних форм господарювання.
У ринковій економіці ціни класифікують за різними критеріями.
Залежно від розмірів купівлі-продажу товарів є ціни біржові, внутрішньофірмові трансфертні, роздрібні.
За способом формування (впливом конкуренції) ціни поділяють на конкурентні, монопольні та регульовані.
Згідно з територією дії розрізняють поясні, національні, світові ціни.
Є також ціни вихідні (базисні, пропозиції), прейскурантні, виробництва, пільгові.
Багатоманітність цін у багатьох випадках залежить не від конкретного виду товару, а від характеру купівлі-продажу, від ситуації на ринку. Наприклад, цукор може продаватись за біржовою (оптова торгівля) і роздрібною ціною (для населення).
СВІТОВА ЦІНА - грошовий вираз інтернаціональної (міжнародної) вартості товару, що реалізується на світовому ринку. Практично виступає як усереднена ціна