Двоеточие в бессоюзном сложном предложении

  Тема: Двокрапка у безсполучниковому складному  реченні.  

  Навчальна мета: пояснити правила вживання двокрапки між частинами безсполучникового складного речення; формувати вміння визначати відповідну пунктограму та обгрунтовувати вибір уживання розділового знака; формувати орфографічну й пунктуаційну грамотність;  удосконалювати навички правильного інтонування  складних безсполучникових  речень

 Розвиввальна мета: розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення.  

 Виховна мета: дібраним дидактичним матеріалом виховувати повагу до таланту майстрів художнього слова та мудрості фольклору;

Тип уроку:  урок  вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань.

* Коментований диктант.  

Реве, стогне завірюха, котить, верне полем;  стоїть Катря серед поля, дала сльозам волю. Умивай же біле личко дрібними сльозами, бо вернулись москалики іншими шляхами. Ішов кобзар до Києва та сів спочивати, торбинками обвішаний його повожатий. Мале дитя коло його на сонці куняє, а тим часом старий кобзар Ісуса співає. Ледве встала, поклонилась, вийшла мовчки з хати; осталися сиротами старий батько й мати.

З твору «Катерина» Тараса Шевченка.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання

          ІІІ. Вивчення нового матеріалу

* Робота з підручником.  Опрацювання теоретичного матеріалу (п. 14, с. 149).

* Робота з таблицею.  

 

Двокрапка між частинами 

безсполучникового складного речення

 

Правило

Приклад

Двокрапка ставиться, якщо друга частина розкриває зміст першої.

І не холодно дуже: є морозець, та не цупкий.  (Панас Мирний. ) Зелений яр сьогодні незвичайний: хисткий туман хитається на дні. (С. Черкасенко. )

Двокрапка ставиться, якщо друга частина виражає причину того, про що йдеться в першій

Ідемо вдвох: тут для гучних компаній не місце. (М. Рильський. )

Двокрапка ставиться, якщо в першій частині є слова так, такий; чути, бачити, знати,  розуміти  й под.

Глянь, моя мила: зорі повисли над Дніпром. (П. Тичина

) Дивлюся я: полями вється рів, немов змія. (Б. Лепкий. )

 ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого.

Вправа 239 (усно).

Вправа 240 (письмово) 

* Попереджувальний диктант.  

Сниться: із-за туману хата наша встає. (Н. Гришаєнко. ) Найтепліший спогад із дитинства: мама вишиває рушники. (В. Кордонець. ) І чула я: мої дитячі дні тікають швидко, як малі ягнята. (О. Теліга) І не треба долі дорікати: всіх не може обігріть вона. (В. Симоненко. ) Збагни глибинно і затям:  з краплин утворюється море, переростають в прикре горе  помилки власного життя. (Д. Луценко. ) Ідемо вдох: тут для гучних компаній не місце. (М. Рильський. ) Зелений яр сьогодні незвичайний: хисткий туман хитається на дні. (С. Черкасенко. )

V. Підбиття підсумків уроку.

VІ. Домашнє завдання.  П. 14, вправа 244.

Похожие работы