Единая государственная автоматизированная паспортная система Украины
План
1. Мета створення і структура ЄДАПС.
2. Інформаційне забезпечення ЄДАПС.
1. Мета створення і структура ЄДАПС
Основною характерною рисою роботи паспортної служби України є великий обсяг інформації, що нагромаджується та обробляється. Для паспортно-візових підрозділів районних і міських УВС він складає від десятків тисяч до кількох мільйонів документів, а для обласних адресних бюро і централізованих картотек МВС — мільйони і десятки мільйонів документів. Зрозуміло, що за таких обсягів інформації швидке й ефективне оброблення даних, у тому числі оперативних запитів, практично неможливе.
Сьогодні багато країн світу (за неофіційними даними, близько 50) перейшли до використання автоматизованих паспортних систем, що забезпечують облік громадян, які проживають у цих країнах. В основу цих систем покладено банк даних про населення, який заповнюється при одержанні або заміні паспорта, при зміні громадянства або місця проживання, та автоматизоване оформлення машинозчитуваних паспортних документів — традиційних паспортів-книжок і паспортних карток та віз (проїзних документів) у вигляді пластикових карток.
У 1995 році Інститутом кібернетики ім. В. М. Глушкова НАН України разом з МВС України, Інститутом проблем реєстрації інформації НАН України і Міжнародним центром інформаційних технологій «ІNТ» було розпочато розробку проекту Єдиної державної автоматизованої паспортної системи (ЄДАПС) України
ЄДАПС є базовою системою обліку громадян, які проживають в Україні, і найважливішою складовою Державного реєстру фізичних осіб. Її створення визначено як один із напрямів інформатизації діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування у рамках завдань Національної програми інформатизації. Головною метою створення ЄДАПС України є підвищення ефективності роботи паспортних підрозділів органів внутрішніх справ, удосконалення інформаційного забезпечення діяльності правоохоронних та інших органів, у функції яких входить облік населення України, підтримка прийняття рішень у сфері демографічної і соціальної політики держави. Впровадження ЄДАПС означає приведення паспортної системи у відповідність з вимогами Конституції України та світовою практикою і сприятиме підвищенню рівня безпеки громадян і держави в цілому.
За логічною структурою ЄДАПС являє собою трирівневу інформаційно-аналітичну систему.
Місцевий рівень ЄДАПС — це автоматизовані системи паспортних відділень районних УВС, які повинні забезпечувати вирішення таких задач:
- введення даних з первинних документів (заяв про отримання паспорта, прописку, виписку), контроль і передача їх на вищі рівні системи;
- введення в базу даних оцифрованих за допомогою сканера фотографій або фотографування за допомогою цифрової відеокамери;
- введення в базу даних за допомогою сканера оцифрованих особистих підписів;
- ведення бази даних про отримання і заміну паспортів громадянина України і паспортів для виїзду за кордон, прибуття і вибуття громадян, зміни їх сімейного стану і т. ін. ;
- автоматизація документообігу (формування і друк адресних листків прибуття і вибуття, статталонів до них, звітів про роботу та ін. ) і забезпечення безпаперової технології оброблення даних;
- взаємодія з іншими системами обліку громадян (реєстр платників податків, реєстр населення, системи військового обліку, охорони здоров’я тощо);
- інформаційне обслуговування запитів користувачів системи.
Регіональний рівень ЄДАПС — це автоматизовані системи адресних