Элементы конструктивных производственных зданий

Елементи конструктивних виробничих будинків 

Сучасні виробництва розміщуються в одно- і багатоповерхових будівлях, схеми і конструкції яких вельми різноманітні. У гідромеліоративному і гідротехнічному будівництві, як правило, застосовують одноповерхові виробничі будівлі. По числу прольотів одноповерхові будівлі можуть бути одно- і багатопролітні.

Комплекс несучих конструкцій, що сприймають навантаження від ваги захищаючих конструкцій будівлі (крівля, стінні панелі, палітурки скління), атмосферні (сніг, вітер) і крани навантаження називають каркасом будівлі. Каркас може бути сталевим, залізобетонним і змішаним — із сталі і залізобетону. Вибір матеріалу каркаса визначається техніко-економічним розрахунком. Конструктивна схема сталевого каркаса одноповерхової промислової будівлі показана на мал. 1. По вигляду внутрішньоцехового транспорту виробничі будівлі підрозділяють на безкранові, з мостовими (мал. 2, а) і підвісними (мал. 1 і 2, б) кранами. Вибір типу транспорту визначається призначенням будівлі. Крани переміщаються по підкранових балках, що встановлюються на колони або прикріплюваним до ригелів.

Мал. 1. Конструктивна схема каркаса виробничої будівлі: 1 — колони; 2—кроквяні ферми; 3 — балки монорельса (для підвісного крана); 4—горизонтальні зв'язки по верхніх поясах ферм; 5 — вертикальні зв'язки; 6 — зв'язки по колонах; 7— прогонів з тяжамі (показані тільки на одному прольоті).

Мал. 2. Поперечні рами каркаса виробничої будівлі: 1 — колони; 2 —ригелі (кроквяні ферми); 3 — мостовий кран; 4 — підкранові балки; 5 — підвісний кран

Основними елементами каркаса є поперечні рами (мал. 2), що складаються з колона, зазвичай жорстко затиснених у фундаменті, і ригелів, жорстко або шарнірно сполучених з колонами. Ригелі можуть бути суцільні (балки) або крізні (ферми). Суцільні ригелі (балки) мають меншу будівельну висоту в порівнянні з крізними, простіше у виготовленні і зручніше при транспортуванні, проте на них витрачається більше металу. Тому основним типом ригеля в каркасних виробничих будівлях є кроквяна ферма. У необхідних випадках для освітлення і вентиляції в будівлях передбачають ліхтарі.

Жорсткість і стійкість рамного каркаса забезпечуються роботою вертикальних і горизонтальних зв'язків, що встановлюються по шатру (фермам) будівлі і між колонами

Вертикальні зв'язки між колонами каркаса (див. мал. 1) забезпечують просторову жорсткість і геометричну незмінність сталевого каркаса будівлі в подовжньому напрямі. Вони сприймають зусилля від вітрового тиску на торці будівлі і подовжнього гальмування кранів, а також підвищують стійкість з площини рами. Проста і найбільш конструкція зв'язків, що часто зустрічається, — хрестова (див. мал. 1). Вертикальні зв'язки між колонами влаштовують посередині будівлі, оскільки встановлені у торців будівлі ці зв'язки перешкоджають вільним температурним деформаціям подовжніх елементів каркаса, що може привести до виникнення додаткової температурної напруги.

Відстань між осями колон (при ступінчастих колонах — між осями надкранової частини колон) називається прольотом будівлі. Згідно вимогам уніфікації виробничих будівель проліт призначають відповідно до укрупненого модуля, кратного 6 м (рідкісний 3 м).

Мал. 3. Конструкція торцевого фахверка: 1 — кроквяна ферма; 2 — колона каркаса будівлі; 3 — основні стійки фахверка; 4 — комірний ригель; 5 — ригелі фахверка; 6 — розпірка; 7 — проміжні стійки фахверка;

Прийняті прольоти — 18, 24, 30, 36 м і більш. Відстань між

1 2