Филология и современные информационные технологии

Філологія і сучасні інформаційні технології

В сучасних інформаційних технологій проведений аналіз філологічних ресурсів російського сектора Інтернету і позначені перспективи, що відкриваються перед гуманітарними науками завдяки застосуванню інформаційних технологій і обчислювальної техніки. На прикладі Фундаментальної електронної бібліотеки "Російська література і фольклор" розглянуті основні філологічні проблеми, що встають перед творцями інформаційних ресурсів, і запропоновані шляхи їх дозволу.

1. Розвиток і широке впровадження інформаційних технологій впливає на усі сфери сучасного життя, включаючи економіку, політику, науку і освіту. Формується нове суспільство, що дістало назву постіндустріального, постекономічного або інформаційного: головними цінностями в нім стають інформація і знання ([1; 2] та ін. ). Іноді це суспільство ще називають "постгутенберговским|" (ср|. [3]), підкреслюючи тим самим прямий зв'язок соціокультурних умов, що змінилися, з новими формами представлення інформації, які принципово відрізняються від традиційної друкарської форми і грунтуються на різноманітних технологіях створення, переробки і використання інформації. Громадське і культурне значення інформаційно-комп'ютерних технологій сьогодні загальновизнано; їх роль підкреслюється в міжнародних документах, наприклад в програмі ЮНЕСКО "Інформація для усіх" (1997).

Становлення нового суспільства характеризується інтенсивним зростанням кількості інформації. Навіть у Росії (з її не самою передовою інформаційною індустрією) тільки офіційно зареєстровані бази даних містять більший об'єм інформації, ніж той, що зберігається в Російській державній бібліотеці [4; 5]. Проіндексований об'єм російського сегменту Інтернету складав в червні 2001 р. близько 650 Гб, а в березні 2002 р. досяг 1 Тб [6]. Число електронних документів в глобальній комп'ютерній мережі в 2000 р. оцінювалося приблизно в 300 млн. , а до кінця 2001 р. досягло 3 млрд

[7].

Постійне зростання об'ємів інформації, втіленої в традиційну форму, утрудняє ефективну роботу з нею (зберігання, поширення, пошук, облік і т. | д. ). Вирішення цієї фундаментальної проблеми лежить на шляху використання сучасних засобів обчислювальної техніки і переведення інформації в електронну форму. З іншого боку, в останні десятиліття спостерігається стрімке збільшення кількості інформації, існуючої тільки в електронному вигляді або спочатку створюваної в цьому виді для наступного випуску друкарських видань (а також аудио-,| видео-| та ін. видів продукції). Виникають великі інформаційні ресурси, які вже усвідомлюються як особливого роду національне надбання,: вони не поступаються за своєю значимістю іншим різновидам національних ресурсів - надрам, воді, лісам і тому подібне. Кількість, якість і доступність інформаційних ресурсів багато в чому визначають рівень розвитку країни і її статус у світі. Тому збереження, розвиток і раціональне використання національного інформаційного ресурсу - це завдання державної ваги [8].

Частиною національного інформаційного ресурсу є культурно-історична інформація. До цієї категорії можна віднести літературну і філософську спадщину, музейну і архівну інформацію (включаючи кино-,| фоно-| і фотоінформацію), фундаментальні довідкові відомості (енциклопедії, словники і т. | д. ) і деякі інші види інформації. Культурно-історична інформація нерозривно пов'язана з історичною пам'яттю і національними традиціями; можливість її вільного використання на усій території країни сприяє органічному розвитку суспільства і забезпечує єдність національної самосвідомості. У Росії такого роду інформація доступна, да і то в недостатній мірі, тільки в декількох великих містах. При такому стані справ не в повному об'ємі дотримується право громадян на отримання інформації і істотно ускладнена науково-дослідна, освітня і просвітницька діяльність. Втрата культурно-історичної інформації завдає значного (правда, далеко не завжди очевидний і усвідомлюваний) збитку суспільству і державі: відновлення втраченої інформації (у тих випадках, коли це взагалі можливо)

1 2 3 4 5 6 7 8

Похожие работы