Государственная молодежная политика

Молодь і культура

Сьогодні цілий комплекс суперечливих проблем, неоднозначність процесів, що відбуваються в молодіжному середовищі і в нашому суспільстві в цілому, викликають бурхливі спори. На жаль, наш державний апарат продовжує дивувати мислячу половину людства своєю нікчемною увагою до молодіжних проблем або спробами вирішувати їх адміністративними методами. Вплинути на цю ситуацію в державному масштабі нам навряд чи вдасться, але в наших силах не повторювати подібних помилок і не сприяти їм, а для цього треба, як мінімум, познайомитися з тим, що молодь вимагає і чим викликані подібні вимоги.

"Світогляд - це система поглядів на об'єктивний світ і місце в ньому людини", включаюча також "відношення людини до оточуючої його дійсності і до самому себе, а також обумовлені цими поглядами основні життєві позиції". Світогляд грає вирішальну роль відносно людини до світу. Визначальною ознакою світогляду явилися не знання самі по собі, а вироблення на основі цих знань відношення до світу. Глибина ж знань, їх характер, визначають науковість або ненаукову світогляду, його повноту або обмеженість і т. д. Можна зробити висновок, що світогляд виступає як частина ціннісного відношення до світу, як система принципів цього відношення.

Невід'ємний компонент світогляду - переконання, істотна межа яких, - прихильність ідеї, яку людина визнає справедливою і правильною. Характер світогляду визначається кінець кінцем рівнем суспільного розвитку, станом науки, освіти. Вирішальною умовою розвитку світогляду (до речі, воно може формуватися стихійно або цілеспрямовано) людини явилася його активна участь в житті суспільства.

Під культурою розуміються переконання, цінності і виразні засоби, які є загальних для якоїсь групи людей і служать для впорядкування досвіду і регулювання поведінки членів цієї групи. Відтворювання і передача культури подальшим поколінням лежать в основі процесу соціалізації - засвоєння цінностей, вірувань, норм, правил і ідеалів попередніх поколінь

Система норм і цінностей, що відрізняють групу від більшості суспільств, називається субкультурною. Вона формується під впливом таких чинників, як вік, етнічне походження, релігія, соціальна група або місце проживання. Цінності субкультури впливають на формування особи члена групи. Вони не означають відмови від національної культури, прийнятої більшістю, але знаходять лише деякі відхилення від неї. Проте більшість, як правило, відноситься до субкультури з несхваленням або недовір'ям.

Іноді група активно виробляє норми або цінності, які явно суперечать пануючій культурі, її змісту і формам. На основі таких норм і цінностей формується контркультура. Відомий приклад контркультури - хіппі 60-х років.

З чого, на чому і як будується сучасна молодіжна субкультура в Україні?

Субкультура молоді формується під безпосередньою дією культури "дорослих" і обумовлена нею навіть в своїх контркультурних виявах. Формальна молодіжна культура (за визначенням) базується на цінностях масової культури, цілях державної соціальної політики і офіційної ідеології. Розглянемо їх стан на даний момент і в роль формуванні світогляду молоді, аналізуючи наступні специфічні риси української молодіжної субкультури.

1. Переважно розважально-рекреативна спрямованість.

Разом з комунікативною (спілкування з друзями) дозвілля виконує в основному рекреативну функцію (близько однієї третини старшокласників відзначає, що їх улюблене заняття на дозвіллі - "нічого не робити"), тоді як пізнавальна, креативна і евристична функції не реалізуються зовсім або реалізуються недостатньо. Рекреатівні дозвіллеві орієнтації підкріплюються основним змістом теле- і радіомовлення, поширюючим цінності переважно масової

1 2 3 4 5 6 7 8 9

Похожие работы