Иоганн Генрих Песталоцци

Йоганн Генріх Песталоцці один  з  найвидатніших представників світової демократичної педагогіки другої половини XVIII — початку XIX ст. Народився Песталоцці 12 січня 1746 р. в м. Цюріху (Швейцарія) в родині лікаря. Батько його помер, коли хлопчикові було п'ять років. У 1751 р. він вступає до початкової школи, де особливими успіхами не відрізнявся, завжди був невдахою і об'єктом для насмішок та жартів. В той же час Песталоцці з ранніх років були властиві велика доброта, чуйність, готовність прийти на допомогу, надмірна мрійливість і цілий, ряд жіночих рис, що стало результатом надмірної любові і турботливості з боку матері.

У 1754 р. вступає до середньої латинської школи, після закінчення якої в 1761 р. до гуманітарного колегіуму, що став проміжною ланкою для його вступу в 1763 р. до вищої цюріхської школи — Колегіум Каролінум, де поряд з філологічними заняттями ознайомився з філософією Вольфа і приступив до вивчення юридичних наук, готуючись стати політичним діячем. Тут же Песталоцці вступає до «Гельветичного товариства», яке поряд з просвітницькою діяльністю вело боротьбу за буржуазну політичну реформу. В 1767 р. товариству було забороненим, а ряд його членів, в тому числі Песталоцці, були заарештовані. Правда, через деякий час Песталоцці був звільнений, але, ставши «людиною під наглядом», продовжувати навчання чи отримати місце на службі не міг

Залишивши Каролінум, Песталоцці вирішив стати сільським господарем, щоб у безпосередньому оточенні селян в приватному порядку спробувати почати те суспільне служіння, пов'язане з просвітою народу, яке йому було недоступним у місті. З 1769 р. він починає проводити свої соціальні та педагогічні експерименти: розводить морену (рослина, корінь якої використовується для виробництва фарб). Не маючи тут особливих успіхів, переводить кошти на виробництво молока і сиру, але й тут зазнає краху.

У 1774 р. Песталоцці, ліквідувавши ферму, відкриває Нейгофі «Установу для бідних», напівфілантропічний, напівгосподарський заклад, що мав на меті дати дітям елементарну підготовку до праці і належне виховання. В будинку Песталоцці була влаштована прядильно-ткацька майстерня з відповідним штатом ткачів і прядильників. На себе Песталоцці взяв, окрім функцій керівництва, роль продавця пряжі і матерії на базарі

Педагогічний експеримент в Нейгофі став невіддільною частиною загальної програми щодо покращання становища народу, полегшення долі селянських дітей, праця яких піддавалась жорстокій експлуатації. Створюючи свій заклад, Песталоцці був ознайомлений в загальних рисах з передовою педагогічною теорією і практикою. Він ще в студентські роки вивчав праці Локка, Руссо, Базедова. Центром всього шкільного життя вважалась продуктивна праця в поєднанні з необхідним розумовим, моральним та фізичним вихованням. В сутності Песталоцці організував першу промислову школу для бідних.

Навчання і виховання у Нейгофському закладі здійснювалось одночасно з участю дітей у продуктивній праці (ткацтві, прядінні), а коло знань, до яких прилучав їх Песталоцці, не було широким. Він прагнув дати хлопчикам знання з сільського господарства, садівництва, дівчаткам — загальне уявлення про домашнє господарство. Регулярне харчування, загартовування на повітрі і сонці, організація лікарського нагляду, гігієна побуту — все це в додаток до трудової діяльності сприяло фізичному розвитку дітей.

Сподівання Песталоцці на самоокупність дитячої праці в «Установі для бідних» не виправдались. Без жорстокої експлуатації

1 2 3

Похожие работы