Конспект урока по этике на тему Толерантность
Тема. Толерантність.
Мета: допомогти учням з'ясувати сутність поняття «толерантність»; розвивати почуття колективізму, солідарності, вміння слухати; показати, що важливим у стосунках між людьми є вміння спілкуватися; переконати учнів у необхідності бути терпимими до оточуючих; учити встановлювати стосунки на доброзичливій, толерантній основі.
Обладнання: плакати з цитатами: «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна» (Гете), «Моя свобода розмахувати руками завершується там, де починається ніс мого сусіда» (Емерсон); роздавальний матеріал (тест «Чи терпимі ми», роздруковані картки з матеріалом для обговорення, роздруковані аркуші, на яких намальована квітка «Толерантність»). Коментар: до початку Заняття вчитель вивішує на класній дошці плакати з цитатами.
Хід заняття
Гра «Доторкнись до мене ніжно»
Учитель зав'язує очі трьом бажаючим учням і просить їх, не розмовляючи, доторкнутися до обличчя, рук, волосся
трьох інших учнів. Потрібно відгадати свого напарника або напарницю, назвати його (її) ім'я, прізвище. (Після такого вступу, коли учні заінтригувалися, учитель оголошує тему заняття. )
Слово вчителя.
Тема сьогоднішнього нашого Заняття — «Толерантність».
Що означає це поняття? Чи завпеди ми в житті толерантні до інших людей? Які якості має толерантна людина і як їх виховати в собі? На ці та багато інших запитань нам доведеться сьогодні відповісти.
Кожна людина неповторна. Світ тому і цікавий, що ми всі різні. У класі у вас, напевно, є друг або подруга. Сядьте поруч і складіть таблицю «Я і мій друг (моя подруга)», або «Я і мій однокласник (однокласниця)» (учитель малює шапку таблиці на дошці):
Чим ми схожі? | Чим ми різні? |
Робота в парах.
Учні складають таблицю, після чого відповідають на такі запитання вчителя:
Чи заважають вашому спілкуванню відмінні риси характеру? Якщо так, то які? Якщо ні, то чому?
Слово вчителя.
Іноді риси характеру товариша або подруги вас нервують, іноді, навпаки, вам допомагають прийняти певне рішення. І незважаючи на відмінності у характерах, ви є друзями, вам цікаво разом. Тому ж терпимість потрібно проявляти до всіх.
Толерантність — це визнання поваги до інших людей, уміння жити разом з іншими людьми.
Давайте перевіримо, чи терпимі ми, чи потрібно нам виховувати в собі цю якість.
Тестування «Чи терпимі ми?».
Вибери твердження, які відповідають твоїй поведінці
1. Ти не погоджуєшся з товаришем. . .
а) Ти все ж таки слухаєш його.
б) Ти не даєш йому говорити.
2. У класі ти вже відповів. . .
а) Ти даєш можливість відповісти іншим.
б) Тобі хочеться відповісти ще.
3. Товариш зрадив тебе. . .
а) Ти намагаєшся з ним порозумітися.
б) Ти помстишся йому,
Якщо в усіх трьох випадках ти вибрав твердження «а», ти — терпима людина.
Слово вчителя.
Найкращих людських якостей вчать нас герої улюблених казок. Згадайте казку Андерсена «Гидке каченя».
Запитання до учнів.
Чи всі герої казки ставилися один до одного як брати?
Хто з мешканців пташиного двору користувався найбільшим авторитетом і чому?
Чи повинні герої казки мати однакові права незалежно від свого походження?