Логические приемы в споре

План

Логічні прийоми в спорі            

Правила і помилки по відношенню до форми аргументації і критики            

Список літератури       

 Логічні прийоми в спорі

 На відміну від логічних помилок (паралогізмів), які є неусвідомленими порушеннями правив і законів логіки, логічні прийоми є навмисними відступами від логічних норм — законів і правил логіки. Інакше логічні прийоми називають софізмами.

 У Стародавній Греції були софісти, які за плату навчали мистецтву перемагати в спорі, про що б суперечка не йшла, мистецтву зробити слабкий довід сильним, а сильний, якщо цей довід супротивника, - слабким. Вони учили сперечатися про те, чого не розумієш. Таким вчителем був, наприклад, філософ Протагор. Про нього йдеться у відомому софізмі Еватла.

 Еватл навчався у Протагора мистецтву суперечки. За угодою між вчителем і учнем Еватл повинен був сплатити своє навчання після першого виграного ним судового процесу. Після закінчення навчання пройшов рік. Протягом цього року Еватл не брав участь в судових процесах. Протагор став проявляти нетерпіння. Він запропонував Еватлу внести плату за навчання. Еватл відмовився. Тоді Протагор сказав: «Якщо ти не внесеш плату, то я звернуся до суду. Якщо суд винесе рішення, що ти повинен платити, то ти сплатиш навчання за рішенням суду. Якщо суд винесе рішення «не платити», то ти виграєш свій перший процес і сплатиш навчання за договором». Оскільки Еватл вже опанував мистецтвом суперечки, він так заперечив Протагору: «Ти не маєш рації, вчитель. Якщо суд винесе рішення «не платити», то я не платитиму за рішенням суду

Якщо ж винесе ухвалу «платити», то я програю процес, і не платитиму за договором».

Хто ж має рацію? Іноді говорять, що і Протагор має рацію, і Еватл має рацію. Така відповідь на поставлене питання нагадує історію про сільського мудреця.

 «До мудреця прийшов немолодий селянин і сказав: «Я посперечався з своїм сусідом». Селянин виклав суть суперечки і запитав: «Хто має рацію?»

Мудрець відповів: «Ти маєш рацію». .

Через деякий час до мудреця прийшов другий з тих, що сперечалися. Він теж розповів про спір і запитав: «Хто має рацію?»

 Мудрець відповів: «Ти маєш рацію».

«Як же так? – запитала мудреця дружина. – Той має рацію і інший має рацію?»

«І ти маєш рацію, дружина» – відповів їй мудрець».

  Будь-який софізм маскують під правильне міркування, переслідуючи мету ввести супротивника в оману. Для того, щоб не попастися на софістичну вудку, необхідно уміти нейтралізувати логічні прийоми, тобто виявляти приховані в них логічні помилки.

Недопущенню помилок в аргументаціях і критиці сприяє дотримання спеціальних правил.

Перше правило: необхідно явно сформулювати тезу (у вигляді думки, системи думок, проблеми, гіпотези, концепції і т. д. ). Це правило виражає головна умова ефективності аргументації і критики.

Щоб реалізувати перше правило аргументації по відношенню до тези, необхідно:

по-перше, досліджувати спірну думку і виділити пункти згоди і розбіжності;

по-друге, домовитися

1 2 3 4 5

Похожие работы