Материалы пед. практики
ЕНЕРГЕТИКА: УЧОРА, СЬОГОДНІ, ЗАВТРА
Ділова гра-телеміст
Мета: розвивати екологічне мислення учнів на основі міжпредметної інтеграції навчальних предметів: географії, біології, екології, літератури, німецької мови.
Обладнання: плакати: «Історичні етапи використання енергії», «Запаси органічного палива на Землі», «Світовий енергетичний баланс»; карта «Світова енергетика»; фільм «Джерела енергії», мелодія «Время вперед».
Учасники: учні 10—11-х класів.
Гра-телеміст проводиться між Україною і Німеччиною. Розглядаються екологічні проблеми, питання, пов'язані із традиційними й альтернативними джерелами енергії.
Хід гри
(Звучить мелодія «Время вперед. !». )
Ведучий з України. Добрий день. У часи Ціолковського нечисленні, порівняно малопотужні електростанції, що пожирали гори вугілля й ріки нафти, ледь-ледь забезпечували навіть найскромніші потреби людей. Із тих пір потоки електрики буквально залили Землю. Однак чисельність населення росте невпинно й неминуче спричиняє зростання потреб в енергії. Проблемою номер один називають у наш час проблему енергетичних ресурсів. Міжнародні конференції, сотні книг, тисячі досліджень присвячені пошуку найбільш дешевих, технічно доступних, екологічно безпечних й обґрунтовано далекоглядних рішень.
Наш телеміст «Енергетика: учора, сьогодні, завтра» також присвячений цьому питанню. Ми запросили фахівців різних енергетичних галузей, істориків, екологів, експертів, представників засобів масової інформації. Сподіваємося, що ви, наші глядачі, станете активними учасниками телемосту.
Телеміст проводиться між Україною й Німеччиною. Вітаємо вас, Німеччино! Берлін! Берлін! Ви чуєте нас?
Ведучий з Німеччини. Hallo! Liebe Gaste! Wir sind hier in Deutschland! Wir begrussen Sie!
Wir hoffen auf eine gute und enge Zusammenarbeit mit der Ukraine!
Перекладач. Зв'язок чудовий. Ми також вітаємо вас, Україно, і сподіваємося на продуктивне двостороннє обговорення проблеми.
Ведучий з України. Енергетика — галузь господарства, що охоплює енергетичні ресурси, вироблення, перетворення, передачу й використання різних видів енергії
(Виходять учні із плакатами, на яких схематично в історичній послідовності зображено освоєння людиною джерел енергії. )
Історик. У біогенний період, близько 500 тис. років тому, людина вперше освоїла енергію вогню — теплову енергію від згоряння деревини.
В аграрний період, що почався близько 10 тис. років тому з виникненням землеробства, потреба в енергетичних ресурсах зростає. Поряд з використанням тяглової сили тварин людина будує млини, що працюють на енергії вітру й води.
В індустріальний період, що почався наприкінці XVII — початку XVIII ст. , зі зростанням промислового виробництва і збільшенням чисельності людей, з'являються нові джерела енергії. Розширюються можливості теплової енергетики — з початком видобутку вугілля, нафти й природного газу будуються теплоелектростанції. Використовується енергія води — зводяться гідроелектростанції. До кінця XX ст. людина освоює можливості атомної енергії. У густонаселених районах і тих, що бідні на енергетичні ресурси, атомні електростанції стають незамінними. Але й ці види енергетики вже не в змозі задовольнити потреби людей — починають використовуватися нетрадиційні: вітроелектростанції, геотермальні електростанції, геліоелектростанції. І людина на цьому не зупиняється, вона шукає альтернативні джерела енергії — енергію припливів і відливів, морських течій, рідкого водню, синтетичного палива тощо.
Ведучий з України. Отже, теплова енергія, яку людина освоїла першою, на сьогоднішній день є пріоритетною — більше 70% у світовому балансі припадає саме на неї (показує на плакаті «Світовий енергетичний баланс»). Чи справді використання цієї енергії вигідне? Я адресую своє запитання технологу теплових електростанцій.
Технолог ТЕС. Теплова енергія має чимало переваг. Якщо це ТЕС, що працюють на вугіллі, то економічно вигідна прив'язка до вуглевидобувного басейну, порівняно висока питома теплота згоряння палива, простота зберігання, придатність до безпосереднього використання. Що