Обучение монологической высказывания

Навчання монологічному вислову

Одного разу на уроці, де метою було навчання монологічному вислову, вчитель повісив картину „Зима" і потім зробив наступне:

1) описав картину, тобто сказав, що на ній зображене, показавши тим самим зразок вислову (так, принаймні, він думав);

2) поставив ряд питань по картині: Зима прийшла? (Так, прийшла); Діти веселі? (Так, веселі); Хлопчики катаються на санках? (Так, катаються) і т. д. ;

3) попросив учня самостійно описати картину.

Але тут він побачив, що учні, на жаль, зробити цього не можуть. Послідували підганяння, докори в неуважності, потім в нездатності, потім. . . Втім, одна учениця, у якої пам'ять, та і рівень підготовки трохи краще, все ж таки відтворила розповідь вчителя. Але що це змінило? Чому навчилися учні? Чи їх вина у тому, що вони мовчали? Метою було — навчання монологічному вислову. Але чи були засоби адекватні цілі? Ні, кінцево; Перш за все тому, що вчитель не врахував характерні риси монологічного вислову.

а) Монологічний вислів як об'єкт навчання.

Помітимо, що монологічним висловом (MB) ми називатимемо такий відрізок мови, який знаходиться між двома сусідніми висловами і володіє певними параметрами. Це означає, що MB розглядається як компонент процес» спілкування будь-якого рівня — парного, групового, масового. Це означає, що будь-яке MB діалогічно за своєю природою, завжди комусь адресовано) навіть якщо цей адресат — сам говорить, хоча в структурному і багатьох інших відносинах його види вельми специфічні

MB може бути різного рівня:

1) слово (словоформа),

2) словосполучення,

3) фраза,

4) надфразова єдність,

5) текст.

На будь-якому з рівнів MB виступає в процесі спілкування як мовна одиниця, будь то репліка Пожежа! (слово), твердження Прекрасний фільм (словосполучення), питання Коли ж він, нарешті, зробить цю роботу? (фраза), переконання Так, я упевнений, що він зможе це зробити. Він не раз доводив своє відношення до справи. Крім того, я знаю його як людину відповідальну, серйозну (надфразова єдність) або доповідь, розповідь і т. п. (текст).

Мовна одиниця будь-якого рівня володіє властивими їй труднощами оволодіння: для рівня слів і словосполучень — це морфологічні труднощі (хоча і різного плану), для рівня фраз — синтаксичні, для рівнів надфразової єдності і тексту — логіко-синтаксичні.

У кожного з рівнів є свої моделі. Для слів — це типи словотворень, для словосполучень — їх типи, для всіх інших рівнів – їх основні структурні характеристики. Будь-яка модель може бути вербально-наповнена, і тоді вона служить мовним зразком.

Вислів будь-якого рівня характеризується певними параметрами, серед яких є і загальні, і специфічні для кожного з рівнів. Перші три рівні висловів в плані навчання відносяться до оволодіння лексичною і граматичною сторонами говоріння, що і було розглянуто вище; до етапу розвитку мовного уміння відносяться лише рівні надфразової єдності і тексту. Далі, кажучи про навчання MB, ми матимемо на увазі лише рівень надфразової єдності. Це тим більше виправдано, що саме даний рівень складає всю

1 2 3 4

Похожие работы