Обобщающий урок по основам экономики для учащихся 10-х классов (урок-игра)
Узагальнюючий урок з основ економіки для учнів 10-х класів
Мета уроку: перевірити основні терміни та поняття учнів з курсу “Основи економіки”, володіння інформацією про видатних зарубіжних та українських економістів та знайомство з їх головними працями, знання історії розвитку економіки України; підвищувати рівень громадянської свідомості, національної гордості, виховуючи вміння використовувати отримані знання на практиці.
Тип уроку: урок-гра
Учні класу об¢єднаються у 2 команди. Можливо проводити урок з двома командами паралельних класів.
Конкурс 1. “Презентація”. Кожна команда готує віршоване привітання, що найбільш влучно розкриває її назву та гасло. (Оцінюється оригінальне за змістом, жартівливе привітання та влучне гасло – максимум 10 балів).
Конкурс 2. “Економічні терміни”. Кожна команда отримує по 10 запитань, що розкривають суть економічного терміна. (Вірна відповідь оцінюється у 1 бал ).
Запитання для 1 команди:
- 1. Речі, виготовлені не для власного споживання, а для продажу (товар).
- 2. Перевищення витрат бюджету над доходами (дефіцит).
- 3. Людина, що має свою справу і ризикує власним капіталом (підприємець).
- 4. Рішення продавців продати товар (пропозиція).
- 5. Товари, здатні задовільними одну й ту ж саму потребу (товари-субститути, або замінники).
- 6. Сукупність товарів та послуг, необхідних для нормального функціонування організму (споживчий кошик).
- 7. Випуск грошей в обіг (емісія).
- 8. Ситуація, коли на ринку тільки один продавець і багато покупців (монополія).
- 9. Необхідність у чомусь, відчуття нестачі чогось (потреба).
- 10. Соціально-економічне явище, при якому частина робочої сили не зайнята у виробництві товарів та послуг ( безробіття).
Запитання для 2 команди:
- 1. Надмірне збільшення грошової маси (інфляція).
- 2. Бажання покупців придбати товари (попит).
- 3. Обмін грошей на товар чи послугу (купівля).
- 4. Ситуація, при якій на ринку багато покупців і кілька великих продавців (олігополія).
- 5. Набір продуктів, необхідних для нормального функціонування організму людини та мінімальний набір непродовольчих товарів та послуг у грошовому вираженні (прожитковий мінімум).
- 6. Боргове зобов¢язання (вексель)
- 7. Здатність товару задовільними людську потребу (корисність).
- 8. Обмін товару на товар або послугу без грошей (бартер).
- 9. Розділ економіки, що вивчає окремі ланки господарювання підприємства, галузі (мікроекономіка).
- 10. Населення країни у віці від 16 років і старше, яке має роботу або активно її шукає ( робоча сила ).
Конкурс 3. “Вгадай автора”. За відомими висловлюваннями команди відгадують імена авторів. (Вірна відповідь оцінюється у 5 балів ).
- 1. “Багатство, як солона вода: чим більше її п¢єш, тим сильніша спрага”. (А. Шопенгауер)
- 2. “В країні, якою добре керують, соромляться бідних. В країні, якою погано керують, соромляться багатих”. (Конфуцій)
- 3. “Якщо хочете мати успіх, ви повинні мати такий вигляд, як ніби ви його маєте”. (Т. Мур)
- 4. “В цьому світі неминучі лише смерть та податки”. (Бенджамін Франклін)
Конкурс 4. “Впізнайко!”. За портретами відомих економістів команди визначають їх імена. (Командам пропонується по 3 портрети видатних економістів. Вірна відповідь оцінюється у 3 бали ).
Завдання для 1 команди:
Адам Сміт, М. Балудянський, Джон Міль
Завдання для 2 команди:
Є. Слуцький, Джон Кейнс, А. Маршалл
Конкурс 5. “Податки”. Кожній команді пропонується ситуація з історії виникнення податків. Учасникам потрібно назвати вид податку, про який йдеться у ситуації . (Вірна відповідь оцінюється у 2 бали ).
Ситуація 1. Одним з найдавніших прямих податків Київської Русі, що проіснував на українських землях, був податок, назва якого походить від одиниці оподаткування “дому”, селянського двору. ( подимне) .
Ситуація 2. Земельний податок, одиницею оподаткування якого був плуг, який йшов на військові витрати, утримання великокнязівського двору та на дипломатичні місії. (поплужне)
Ситуація 3. Натуральний