Особенности правовой охраны хорошо известных знаков в Украине

Особливості правової охорони добре відомих знаків в Україні

Товарний знак відіграє важливу роль в економіці країни в цілому і в господарській діяльності зокрема. Використання товарних знаків за умов конкуренції дозволяє підприємцям певним чином виділити свої товари з маси аналогічних, протиставити їх товарам конкурента, щоб полегшити покупцеві вибір товару (послуги) і тим самим прискорити й розширити їх збут.

Не секрет, що товарні знаки становлять активи, вартість яких може обчислюватися мільйонами доларів. Йдеться насамперед про такі знаки, як Coca-cola, Microsoft, General Electronic, Ford, Merill Lynch тощо. Однак не всі знаки однаково цінні й не всі з них однаковою мірою дозволяють підприємцеві розширювати збут товарів (послуг). Найбільшою довірою у споживачів користуються знаки тих виробників, які завдяки гарній якості продукції та значним витратам на рекламну кампанію, а також своїй наполегливій праці на ринку завоювали собі добре ім’я. Такі знаки зазвичай відомі широкому колу споживачів – їх називають загальновідомими, добре відомими (англ. well-known), знаменитими або знаками, що мають добре ім’я. І саме такі знаки найчастіше стають об’єктами правопорушень, таких як, наприклад, їх недобросовісна реєстрація на території України.

Яскравим прикладом такої недобросовісної діяльності є справи, пов’язані із захистом японських знаків Nintendo і Sega, які були зареєстровані в Украпатенті на ім’я ТОВ “Флеш”, і відповідно за позовами власників цих знаків японської фірми Nintendo Co. , Ltd та фірми Kabushiki Kaisha Sega Enterprises, Ltd до господарського суду знаки Nintendo і Sega на підставі існуючих міжнародних документів у цій сфері було визнано загальновідомими, а свідоцтва про їх реєстрацію ТОВ “Флеш” недійсними

Аналогічні справи були предметом судового розгляду щодо знаків TU-134, Родопі, Vegeta.

Поширеною є також імітація добре відомих знаків, використання їх для неоднорідних товарів і послуг та, нарешті, підробка таких товарних знаків і маркування ними контрафактної продукції. Однак до недавнього часу процедура захисту таких знаків була досить складною, довготривалою і суперечливою, оскільки законодавство України не містило жодних норм, які б безпосередньо врегульовували це питання: не було визначено ні критеріїв, за якими знак може бути визнаний загальновідомим, ні органу, який уповноважений розглядати ці справи.

У зв’язку з викладеним для добре відомих товарних знаків встановлено “пільговий” режим правової охорони. По-перше, як ми знаємо, у країнах континентальної системи права охорона товарним знакам надається на підставі їх реєстрації, а в деяких країнах англо-американської системи права ця охорона може надаватися на основі принципу першого використання товарного знака в господарському обороті. Однак у випадку визнання знака добре відомим на території певної держави він може отримати правову охорону, незважаючи на відсутність реєстрації чи на невикористання знака в цій державі.

По-друге, товарні знаки підлягають правовій охороні на основі принципу територіальності, тобто виключно в межах кордонів держави, де було зареєстровано чи використано товарний знак. У випадку визнання товарного знака добре відомим у державі, де його не зареєстровано і де він раніше не використовувався, такий знак все одно отримує правову охорону в межах цієї держави. Разом з тим він може охоронятись і на території інших держав.

По-третє, за загальним правилом правова охорона надається знакам тільки щодо конкретних товарів і послуг відповідно до Міжнародної класифікації товарів і послуг (далі –МКТП), якої дотримується більшість держав при реєстрації товарних знаків. Відомо, що факт реєстрації знака за окремими класами МКТП на

1 2 3 4 5 6 7