Психологические компоненты усвоения знаний

Психологічні компоненти засвоєння знань

Знання - перевірений суспільно-історичною практикою і засвідчений логікою результат процесу пізнання дійсності; адекватне її відображення у свідомості людини у вигляді уявлень, понять, суджень, теорій. Знання фіксуються у формі знаків природного та штучного мов.
3нання можуть бути: донауковими, життєвими, художніми (як специфічний спосіб естетичного освоєння дійсності), науковими (емпіричні та теоретичні).
Знання можуть володіти різними якостями. Згідно І.Я. Лернер, В.М. Полонському та ін, такими є: системність, узагальненість, усвідомленість, гнучкість, дієвість, повнота, міцність.

Знання, придбані в процесі навчання, характеризуються різною глибиною проникнення учнів у їх сутність, що, у свою чергу, зумовлено: досягнутим рівнем пізнання даної галузі явищ; цілями навчання; індивідуальними особливостями учнів; вже наявних у них запасом знань; рівнем їх розумового розвитку; адекватністю засвоюваного знання віку учнів.

У дослідженнях ряду психологів відстежується думка про складність, багатокомпонентності процесу засвоєння знань.
Виділено наступні компоненти процесу засвоєння знань:
1. Позитивне ставлення учнів до засвоєння нових знань, що виражається в підвищеній увазі учнів, інтерес до змісту уроку.
2. Процес безпосереднього чуттєвого ознайомлення з матеріалом, що вимагає наочності самого навчального матеріалу і виховання спостережливості в учнів.
3. Мислення як процес активної переробки отриманого матеріалу, що розглядається в термінах осмислення і розуміння всіх зв'язків і відносин, включення нового матеріалу у вже наявну в досвіді учня систему.
4. Процес запам'ятовування і збереження отриманої та опрацьованої інформації, пов'язаний з процесами фіксації і збереження в пам'яті. 
Аналогічний підхід до розуміння сутності та складності процесу засвоєння знань можна знайти в дослідження С. Л. Рубінштейна. 

Стадії процесу засвоєння:

1. первинне ознайомлення з матеріалом, або його сприйняття в широкому сенсі слова;

2. осмислення;

3. спеціальна робота по закріпленню навчального матеріалу;

4. оволодіння матеріалом - у сенсі можливості оперувати ним у різних умовах, застосовуючи його на практиці.

Рівні засвоєння знань, співвідносні з відповідними етапами їх засвоєння (за В. П. Симонову):

1. рівень розрізнення (або розпізнавання) предмета;

2. рівень його запам'ятовування;

3. рівень розуміння;

4. рівень застосування.

 

Похожие работы