Развитие психологии в США на рубеже XIX-XX веков

Розвиток психології в Сполучених Штатах на рубежі ХІХ-ХХ століть

До кінця XIX сторіччя еволюційна доктрина й функціональна психологія, що опиралася на неї, швидко завоювали міцні позиції в Сполучених Штатах. Американську психологію надихали скоріше ідеї Дарвіна й Гальтона, чим робота Вундта. Це цікавий, і навіть парадоксальний, історичний феномен. Вундт був учителем першого покоління американських психологів. І все-таки вони перейняли деяке з його ідей. Коли американські учні Вундта повернулися на батьківщину, вони стали розвивати психологію, що уже мало чим нагадувала систему їхнього вчителя. Новій науці довелося пристосовуватися до нових умов - абсолютно в дусі еволюційної теорії.

Психологія Вундта й структуралізм Титченера у своєму первозданному виді не могли вижити в американській інтелектуальній атмосфері. Тому вони змушені були еволюціонувати у функціоналізм. Ці системи не розглядали практичної сторони роботи мислення, не могли застосовуватися до рішення повсякденних проблем. А американська культура була орієнтована на практику: тут цінувалося те, що дає видимий результат. "Нам потрібна практична психологія, - писав піонер американської прикладної психології Гренвилл Стенли Хол. - Вундтовські ідеї ніколи не прищепляться на цьому ґрунті, тому що вони розходяться з американським духом і характером".

Молоді психологи, що повернулися в США після навчання в Німеччині, у типовій для американців прямої й агресивній манері приступилися до перетворення німецької психології. Вони почали працювати не над тим, що являє собою свідомість, а над тим, як воно діє

У той час як деякі американські психологи - і в першу чергу Джемс, Енджелл і Кер - розвивали функціональний підхід в академічних лабораторіях, інші застосовували його на практиці поза університетами. Зміна акценту убік практичної психології ставиться до того ж періоду, коли функціоналізм оформився в окрему психологічну школу.

Прикладні психологи привнесли свою науку в реальний мир, у школи, на фабрики, у рекламні агентства, зали суду, клініки для дітей з відставанням у розвитку, психіатричні лікарні, і зробили цю науку функціональної - як відносно її предмета, так і практичного використання. При цьому вони змінили характер американської психології не менше, ніж академічні батьки функціоналізму. Цей вплив ілюструється спеціальною літературою того часу. ДО 1900 року 25 відсотків всіх дослідницьких статей публікувалися в американських психологічних журналах, присвячених проблемам прикладної психології, і менше трьох відсотків - методу інтроспекції (O'Donnell. 1985). Підходи Вундта й Титченера, які самі ще недавно були новим словом у психології, швидко застаріли.

Навіть великий структураліст Титченер визнавав стрімкість змін, що відбувалися в американській психології. Він писав в 1910 році: "Якби, таким чином, мене попросили двома словами визначити тенденцію, що панує в психології в останнє десятиліття, відповідь була би таким: психологія рішуче стає прикладною наукою".

У Сполучених Штатах психологія переживала бурхливий розквіт. Яскравий і динамічний розвиток американської психології в період з 1880 по 1900 рік виявляє собою разючий випадок в історії науки. Ще в 1880 році в США не було ні однієї психологічної лабораторії; а до 1900 року їх налічувалося вже 42, і вони були обладнані куди краще, ніж лабораторії в Німеччині. В 1880 році в Америці не виходило жодного спеціального журналу по психології; усього п'ятьма роками пізніше їх було три. Якщо в 1880 році американці змушені були їздити в Німеччину,

1 2 3 4 5 6 7 8 9

Похожие работы

Рефераты

Курсовые

Дипломные