Референтометрия

Референтометрія - один із соціометричних методів, спрямований на виявлення референтності членів групи для кожного індивіда, який входить у цю групу. Референтометрія включає дві процедури: попередня (допоміжна) являє собою з'ясування за допомогою опитувального листка позицій (оцінок, відносин, думок) кожного члена групи з приводу значущого об'єкта, події або людини. Друга процедура виявляє особистостей, позиція яких відображена в опитувальному листку, є найпривабливішою та найцікавішою для інших піддослідних. Даний метод дає змогу виявити мотиви міжособистісних відносин та вибору, переваг у групі. Дані, отримані за допомогою референтометрії, опрацьовуються математично і можуть бути виражені графічно.

Методика:

Сама процедура складається з двох етапів. На першому етапі відбувається взаємооцінка учнів з певного набору видів діяльності або особистісних якостей. На другому етапі виявляється виборче ставлення кожного опитуваного до деяких учням класу (групи).

Визначення критеріїв оцінки.  У залежності від завдань дослідження шкільний психолог визначає, те, що буде оцінюватися.  Це можуть бути питання-ситуації, наприклад: "З ким ви поїдете на екскурсію в інше місто?", "Кому ви можете розповісти про те що неприємності?", "З ким ви хочете відсвяткувати свій день народження?", "З ким ви найбільше відверті? " і т. д. , особистісні якості, наприклад: сміливість, чуйність, товариськість, розсудливість і т. д.  або види спільної діяльності.

Порядок подальшої роботи можна розглядати на прикладі вибору списку особистісних якостей.

Процедура проведення.  Учням роздають бланки відповідей (див

Додаток) і просять написати в них своє прізвище.  Потім психолог пропонує оцінити себе і своїх товаришів по перерахованих у бланку відповідей якостей, використовуючи п'ятибальну шкалу, при цьому пояснює, що 5-ма балами оцінюється якість, проявляється завжди, 4-ма - якщо якість виявляється часто, 3-ма - іноді, 2-ма - рідко, одним - ніколи.  Оцінки ставляться в клітинах перетину граф прізвищ і тих якостей, які оцінюються.  Після завершення цієї процедури практичний психолог дякує всім і перший етап закінчується.  Через кілька днів потрібно провести індивідуальні бесіди з учнями, основний зміст яких полягає в наступному.  Психолог повідомляє учневі, що він може познайомитися з деякими оцінками, які йому дали однокласники.  Цікавиться, з чиєї оцінкою (єдиною) він хотів би познайомитися.  Після того, як учень назвав одного з однокласників, ознайомився з його оцінкою, а психолог зазначив вибір, пропонується зробити ще один вибір співучня.  І, нарешті, вже зовсім остаточний - третій вибір.  Ці три однокласника і складають ядро референтної групи для даного учня.

Обробка отриманих даних проводиться так само, як і у звичайній соціометрії, отримуючи при цьому референтометричний статус учнів і референтометричну структуру взаємних переваг.  Крім того, ви-лайливий нами критерій для прикладу дозволяє отримати ще інформацію про властивості особистості учнів.  Але оскільки діагностика властивостей особистості не входить в предмет розгляду, рекомендується всім бажаючим ознайомитися з даною методикою в існуючій літературі.

Інтерпретація результатів.  Виявлення за допомогою даної методики референтної групи дає практичного психолога можливість визначати не тільки ставлення кожного учня до своїх однолітків, але і його ціннісні орієнтації: встановити ті якості його особистості, в оцінці яких він потребує більшою мірою. Нарешті, референтометрія дозволяє в деякою мірою прогнозувати поведінку учня в певних ситуаціях.  Припустимо, наприклад, що референтну групу для учня складають учні з його ж класу.  Отже, в класі (групі) існують діти, думка яких дуже багато значить для цього учня, і

1 2

Похожие работы