Современный урок истории в национальной школе
ПЛАН
1. Урок як елемент і основна форма навчання історії 3
2. Основні поняття, які повинен учень засвоїти у 6-11 класах. 4
3. Основні вміння, які вчитель повинен сформувати в учнів у 5-11 класах. 6
Література. 10
1. Урок як елемент і основна форма навчання історії
Основою вивчення історії в школі є урок. Існують різні визначення сутності і форми уроку, але найбільше визнання отримало таке визначення, Урок – це форма організації пізнавальної діяльності учнів, яка систематично застосовується для вирішення завдань їхнього навчання, виховання і розвитку у певному проміжку часу (45 хвилин). У цьому визначенні представлені всі компоненти учбового пізнавального процесу: мета, зміст, засоби, прийоми, методи. Отже, сутність уроку зводиться таким чином до колективно-індивідуальної взаємодії учнів і вчителя, в результаті якого відбувається засвоєння учнями знань, умінь і навиків, розвиток їхніх здібностей, а також педагогічної майстерності вчителя.
Дидактика дає і інші аспекти поняття «урок»:
Урок – це організаційна одиниця учбового процесу в досягненні завершеної, але часткової мети учбового процесу
Урок – це така форма організації педагогічного процесу, при якій педагог на протязі точно встановленого часу керує пізнавальною та іншою діяльністю учнів класу, з врахуванням відмінностей кожного з них, використовуючи види, засоби, методи роботи, які створюють сприятливі умови для того, щоб всі учні оволодівали основами предмету, який вивчається безпосередньо в процесі навчання.
В окремих методичних посібниках з історії відзначається:
Уроки історії – це уроки на яких вчитель з допомогою ознайомлення учнів з наукою історії, історичними знаннями формує і виховує учнів.
Урок історії – це форма виховання історичного мислення, засіб привиття учням любові до історії.
Вирішуючи конкретні завдання на кожному окремо взятому відрізку учбового процесу урок дозволяє вчителю реалізовувати учбову програму, формувати у них основні вміння, усвідомлення і засвоєння основних понять. Таким чином, метою уроків історії є допомога учням у формуванні основних історичних вмінь, засвоєнні основних історичних понять та засвоєнні основних історичних знань.
Важливе місце в процесі визначення сутності уроку займає визначення його структури. Згідно напрацювань дидактики структура уроку являє собою сукупність елементів, які забезпечують його цілісність при любому варіанті структурування уроку. До них у класичному варіанті відносяться:
- організаційний початок уроку;
- визначення мети і завдань уроку;
- перевірка, повторення і закріплення домашнього завдання;
- пояснення нового матеріалу;
- закріплення нового матеріалу;
- пояснення домашнього завдання;
- підведення підсумків уроку.
Структура уроку не визначається лише сукупністю його елементів. Специфіка такої складної системи, як урок, не вичерпується лише особливостями його складових елементів, а визначається головним чином характером зв`язків і взаємодій між окремими його елементами. Тому під структурою уроку слід розуміти сукупність різноманітних варіантів взаємодій між елементами уроку, які реалізуються в процесі учбової діяльності вчителя і учнів.
Особливо важливо підкреслити,