Сотрудничество дошкольного учреждения с семьями в воспитании детей
Сім'я, без сумніву, є основним осередком, де відбуваються становлення і розвиток особистості дитини, саме тут малюк отримує перші уроки життя. З віком, коли дитина підростає, починає відвідувати дитсадок, вона набуває більшого суспільного досвіду. Загалом, вимоги до виховання дитини мають бути однаковими як з боку батьків, так і з боку працівників дошкільних навчальних закладів.
Характер і результативність контактів педагогів і членів сім'ї великою мірою залежить від взаємин, які складаються між ними. Найкраще, якщо вони будуються на розумінні необхідності цілеспрямованого впливу на дитину, на обопільній довірі.
Завдання роботи з батьками
Перед педагогами стоїть ряд завдань, які треба розв'язувати в процесі співпраці з родинами вихованців. Серед них такі.
1. Показувати батькам їхню першочергову роль у вихованні дітей.
2. Розкривати роль дошкільних навчальних закладів.
3. Допомагати усвідомлювати важливість періоду дошкільного дитинства та його особливості.
4. Залучати батьків до активної участі у створенні умов для різноманітної діяльності дітей.
5. Ознайомлювати родину зі специфікою розвитку, виховання й навчання дошкільнят.
Слід зауважити, що приступаючи до реалізації цих завдань, вихователі мають враховувати виховний потенціал сімей та їхні особливості. Адже для одних дошкільний навчальний заклад — зручний вихід із ситуації, коли батьки працюють і в них мало вільного часу; для інших— це звичайний і навіть необхідний етап у житті їхньої дитини; треті вважають, що дитсадок повинен взяти на себе всі виховні функції і створити для дітей найкращі умови; четверта група— сім'ї, які не звертають належної уваги ні на виховання своїх дітей, ні на дошкільний заклад узагалі
У кожної сім'ї є своя конфігурація, або карта функцій. Це означає, що члени родини в процесі життєдіяльності виконують певні функції.
Виділяють такі головні функції сім'ї:
- соціальна (зокрема, виховна);
- економічна (господарська);
- терапевтична (емоційна);
- рекреативна (функція духовного (культурного) спілкування та творчого розвитку);
- репродуктивна;
- побутова (зокрема, турбота про домівку).
Вивчення родини
Кожна сім'я потребує окремого вивчення, яке можна здійснювати, зокрема, за такими напрямками.
1. Ознайомлення з матеріальними умовами життя сім'ї, ЇЇ психологічним кліматом, особливостями поведінки дитини вдома.
2. Визначення рівня педагогічної культури батьків.
3. Виявлення труднощів, які виникають у батьків під час виховання.
4. Узагальнення позитивного досвіду сімейного виховання з метою його розповсюдження.
5. Здійснення педагогічного впливу на батьків на основі детального аналізу отриманих даних про кожну сім'ю.
Виділяють також методи вивчення сімей, серед яких такі:
- спостереження; » бесіди;
- виконання дитиною практичного завдання в присутності батьків чи близького дорослого; » відвідування сім'ї кожної дитини;
- анкетування (фронтальні та індивідуальні опитування батьків);
- створення соціального портрета родини.
Свою роботу педагог починає з діагностики кожної сім'ї, її домашніх умов, проблем у вихованні. Таке цілісне вивчення дитини та ЇЇ місця в сім'ї допоможе відпрацювати єдиний підхід педагога і батьків до виховання й розвитку малюка. Вихователь робить висновки про психологічний клімат, у якому зростає дитина вдома, налаштовує батьків на взаємодію, щоб вони сприймали дошкільний заклад як "велику родину". Це лише перший крок. Діагностика сімей триває протягом усього періоду перебування дітей