Восприятие текста

План

Вступ    3
1. Текст і його сприйняття: основні поняття    4
2. Процес сприйняття    5
2. 1 Особливості сприйняття текстового повідомлення    5
2. 2 Чинники і статуси, що роблять вплив на процес сприйняття    8
Висновок    13
Список літератури    14

 
Вступ
Сприйняттям тексту є процес витягання сенсу, що знаходиться за зовнішньою формою текстових висловів, що вимагає знання лінгвістичних закономірностей її побудови. Будучи цілісним віддзеркаленням предметів, ситуацій і подій, воно виникає при безпосередній дії фізичних подразників на рецепторні поверхні. Сприйняття тексту підкоряється загальним психологічним закономірностям: воно тісно пов'язане з увагою, мисленням і пам'яттю, прямує мотивацією, має певне емоційне забарвлення. Розрізняють адекватне сприйняття і ілюзії. Критерієм адекватності вважають включеність його в спілкування і практичну діяльність.
Сприйняття тексту відбувається на декількох рівнях: спочатку читач сприймає знакову форму тексту, потім переходить до рівня розуміння сенсу вислову, від нього - до рівня сприйняття тексту як цілісної структури.


 
1. Текст і його сприйняття: основні поняття

Текст визначають як інформаційний простір, як мовний твір, як знакову послідовність і тому подібне Так, в семіотиці під текстом розуміється осмислена послідовність будь-яких знаків, будь-яка форма комунікації, зокрема обряд, танець, ритуал і тому подібне У філології, зокрема мовознавстві, під текстом розуміється послідовність вербальних (словесних) знаків. Оскільки текст несе якийсь сенс, то він спочатку комунікативний, тому текст представляється як одиниця комунікативна.
Само слово «текст» означає тканину, сплетення, з'єднання. Тому важливо встановити і те, що з'єднується, і те, як і навіщо з'єднується

У будь-якому випадку текст є об'єднаною по сенсу послідовністю знакових одиниць, основними властивостями якої є зв'язаність і цілісність.
Володіючи поряд загальних властивостей, тексти істотно розрізняються по особливостях їх сприйняття і ступеня тієї, що інтерпретується. Так, художній текст, на відміну від наукового, може бути підданий безлічі видів інтерпретації.
Розуміння є процес того, що перекодувало, який дозволяє здійснити перехід від лінійної структури тексту, утворюваною послідовністю матеріальних знаків мови, до структури його змісту. Зрозуміти текст – це означає зробити перехід від його зовнішньої мовної форми до моделі наочної ситуації, складовій його зміст. В процесі розуміння реципієнт створює одну або декілька уявних моделей певних фрагментів зовнішнього, внутрішнього і уявного світів.
Процес сприйняття і розуміння тексту є ієрархічною системою, де в тісному взаємозв'язку виступають нижчий, сенсорний, і вищий, смисловий, рівні. Ієрархічність осмислення тексту виявляється в поступовому переході від інтерпретації значень окремих слів до розуміння сенсу цілих висловів і потім - до осмислення загальної ідеї тексту. Проте ці процеси - розуміння окремих слів і фраз - грають роль допоміжних операцій, оскільки, звертаючись до тексту, реципієнт ніколи не ставить перед собою завдання зрозуміти окремі слова або фрази. Процес розуміння починається з пошуків загального сенсу повідомлення, з висунення гіпотез і лише потім переходить на нижчі рівні - сенсорні (розпізнавання звуків), лексичний (сприйняття окремих слів) і синтаксичний (сприйняття сенсу окремих пропозицій). Тобто реальний процес розуміння тексту не співпадає з тим порядком, в якому поступає інформація. Тому адекватне осмислення повідомлення може мати місце тільки тоді, коли між вказаними рівнями здійснюється зворотний зв'язок, коли "всі рівні взаємообумовлюються і взаємоконтрулюються.

 
2. Процес сприйняття

2. 1 Особливості сприйняття текстового повідомлення

Сприйняттю текстового повідомлення присвячено багато досліджень.

1 2 3 4 5