Технологии социальной реабилитации и терапии
Технології соціальної реабiлiтацiї та терапії
1. Соцiальна реабiлiтацiя — комплекс заходiв, спрямованих на вiдновлення людини в правах, соцiальному статусi, на покращення її здоров’я, дiездатностi. Цей процес спрямованлй також на змiну соцiального середовища, умов життедiяльностi, порушених чи обмежених з певних причин.
Здiйснення соцiалъноi реабiлiтацi значною мiрою залежить від дотримання її основних принципiв: етапностi, диференцiйованостi, комплексностi, спадковостi, послiдовностi, безперервностi у проведеннi реабiлiтацiйних заходiв, доступностi i безоплатностi для тих, хто її найбiльше потребує (інвалiди, пенсiонери, бiженцi та iн. ).
Реабiлiтацiя — комплекс медичних, соцiально-економiчних, педагогiчних, професiйних i юридичних заходiв, спрямованих на вiдновлення (чи компенсацiю) порушених функцiй, дефект, соцiального вiдхилення.
Реабiлiтацiя може бути стихiйною чи органiзованою. У першому випадку передбачаеться, що особистiсть iнтуїтивно налагоджує вiдносини з власним органiзмом i оточуючим середовищем на бiльш чи менш прийнятному для себе рiвнi. Органiзована реабiлiтацiя ставить своєю метою скоротити термiни вiдновлення соцiальноi норми, пiдвищити якiсть самостiйної роботи особистостi за рахунок професiйної допомоги
Важливою є розробка iндивiдуалъної комплексної програми абiлiтації. Вона являє собою систему, яка включає на кожноу iз видiлених етапiв ряд заходiв у рiзних сферах реабiлiтації соцiально-побутовiй, медико-фiзiологiчнiй, медико-психологічній, психолого-педагогiчнiй, соцiально-трудовiй).
1. Визначення реабiлiтацiйного потенцiалу:
а) соцiально-побутова. перевiрка документiв; збiр iнформацiї про рівенъ соцiально-побутової реабiлiтації оцiнка потенцiйних можливостей розвитку соціально-побутових навичок;
б) медико-фiзiологiчна
• первинне медичне обстеження; збiр анамнестичних даних; проведения протиепiдемiчних заходiв; планове медичне обстеження для пiдготовки рекомендацiй;
в) Медико—психологічна
• вияв гострих психологічнгих проблем; збiр психологічного анамнезу; надання психологiчної пiдтримки за наявностi кризового стану; патопсихологiчне дослiдження порушень психiчного розвитку;
г) психолого-педагогiчна: збiр психологiчного анамнезу; перевiрка вiдповiдностi знань рiвню освiти; вияв педагогiчних проблем; пiдготовка рекомендацiй з проблем навчання;
д) соцiалъно-трудова: збiр iнформації про трудове спрямування та iнтереси; спостереження за ставленням до працi i визначення профздiбностей; пiдготовка рекомендацiй з професiйноi адаптадії
2. Розробка iндивiдуальної комплексно програми реабiлiтацii:
а) соцiальнопобутва: розробка плану формування i розвитку навичок самообслуговування; участь у розробцi комплексної програми;
б) медико--фiзiологiчна розробка програми медичної реабiлiтацiї участь у розробцi комплексної програми;
в) медикопсихологiчна: розробка програми медико-психологiчної реабiлiтації; участь в розробцi комплексної програми;
г) психолого-педагогiчна
• розробка плану iндивiдуального навчання i фiзичного виховання; участь у розробцi комплексної програми;
д) соцiально-трудова: розробка плану професiйного навчання; участь у розробцi комплексної програми.
З. Реалiзацiя розробленої програми та періодичне коригування:
а) соцiалъно-побутова: адаптацiя дитини до умов життя закладу, соцiально-побутове навчання i виховання; коригування комплексної програми реабiлiтації;
б) медикофiзiологiчна: перiодичне медичне обстеження; призначення курсiв медикаментозного i фiзiотерапевтичного лiкування; направлення на санатарно-курортне лiкування за показаниями;
в) медико-психологiчна: психологiчна дiагностика; психотерапiя i психологiчна корекцiя виявлених порушень адаптацій; коригування комплексної програми реабiлiтації;
г) психолого-педагогiчна: розвиваюче навчання; органiзацiя виховної роботи;
д) содiально-трудова: професiйна орiєнтацiя; вияв професiйних здiбностей; трудове нанчання і