Теория методики преподавания Н.Ф. Талызинои

Теорія методики викладання Н. Ф. Тализіної

У цій роботі ми розглянемо дві роботи "Теоретичні проблеми програмованого навчання" і "Методика складання повчальних програм" Тализіної Н. Ф.

Програмоване навчання - організація учбового процесу за певною навчальною програмою. Програмоване навчання з'явилося в результаті запозичення педагогікою раціональних принципів і засобів управління складними системами у кібернетики, математичної логіки і обчислювальної техніки. Програмоване навчання передбачає розчленовування навчального матеріалу і діяльності на невеликі порції і кроки, отримання інформації про виконання учнем кожного кроку (оперативний зворотний зв'язок) і використання її для зміни стратегії навчання, пристосування навчання до динаміки засвоєння знань, умінь і навичок кожним учнем (індивідуалізацію темпів навчання), здійснення повчальних функцій управління процесом навчання. Повчальна програма (повчальний алгоритм), по якій здійснюється Програмоване навчання, закладається або в спеціальний повчальний пристрій або в програмовані підручники (безмашинне програмоване навчання).

Програмоване навчання не відкидає принципів класичної дидактики. Навпаки, воно виникло в ході пошуків удосконалення процесу навчання шляхом кращої реалізації цих принципів. З цією метою воно передбачає:

1) правильний відбір і розбиття учбового матеріалу на невеликі порції;

2) частий контроль знань: як правило, кожна порція учбового матеріалу закінчується контрольним питанням або завданням;

3) перехід до наступної порції лише після ознайомлення учня з правильною відповіддю або характером помилки, що припустилася ним;

4) забезпечення можливості кожному учневі працювати з властивою йому, індивідуальною, швидкістю засвоєння (тобто реалізацію на ділі індивідуального підходу в навчанні), що є необхідною умовою активної самостійної діяльності учня по засвоєнню учбового матеріалу.

Перераховані чотири особливості і характеризують програмоване навчання

Напрями в області програмування і програмованого навчання, які описує Тализіна Н. Ф. , - логічне, згідно з яким в системі програмування встановлюється логічний зв'язок елементів учбового матеріалу; технічне, яке пов'язане із створенням повчальних машин різного призначення і використанням можливостей ЕОМ в учбовому процесі, а так само психолого-кібернетичний напрям, що припускає управління розумовою діяльністю на основі теорії поетапного формування розумових дій.

Реалізація програмованого навчання припускає виділення по кожному предмету специфічних і логічних прийомів, що вивчається, мислення, вказівки раціональних способів пізнавальній діяльності в цілому. Тільки після цього можливе складання повчальних програм, які спрямовані на формування цих видів пізнавальної діяльності, а через них і тих знань, які складають зміст цього учбового предмета.

Суть підходу до навчання полягає в наступному:

1. Науково обґрунтоване навчання повинне задовольняти вимогам загальної теорії управління, оскільки навчання - окремий випадок управління.

2. При реалізації цих вимог необхідно спиратися на психологічну теорію вчення, що відбиває специфічні закономірності процесу вчення.

Згідно з кібернетикою, ефективне управління процесом вчення можливо при виконанні наступної системи вимог:

1) вказати цілі управління;

2) встановити початковий стан керованого процесу;

3) визначити програму дій, що передбачає основні перехідні стани процесу;

4) забезпечити отримання інформації по певній системі параметрів про стан керованого процесу, тобто забезпечити систематичний зворотний зв'язок;

5) забезпечити переробку інформації, отриманої по каналу зворотного зв'язку, з метою вироблення дій, що коригують (регулюючих), і їх реалізації (Тализіна, 1969). Ці вимоги носять загальний характер, на них необхідно спиратися при розробці програм управління будь-яким процесом. Але кожного разу їх реалізація вимагає одночасно опори на специфічні знання, що

1 2 3 4 5 6 7