Украинская мифология и универсально-культурная структура "Лесной песни" Леси Украинский

План 

1. Світоглядні коди в структурі “Лісової пісні”.

2. Універсалії культури в структурі “Лісової пісні”.

3. Універсально-культурні елементи в аналізі “Лісової пісні” Лесі Українки.

4. Універсалії культури в образах та персонажах української народної міфології.

 

1. Світоглядні коди в структурі “Лісової пісні”

1. 1. Аліментарний код. Цей код представлено перш за все у зв’язку із специфікацією КГП “життя” людських персонажів твору. Вітально-аліментарний комплекс знаходить втілення в епізодах опису господарського життя родини Лукаша. Коли хату у лісі збудовано, біля неї засаджено городець, на нивцях росте жито та пшениця, у лісі пасеться товар, по дворі ходить домашня птиця. Довкола хати на кущах стримлять горщики та гладишки. Неабияку позитивну роль у цьому відіграє той факт, що по господарству допомагає Мавка, котра садить городця, засіває нивку, а як вона глядить корів, то вони дають більше набілу. Побут Мавка прикрашає квітами. Коли основні клопоти по цих справах перейшли до Килини, аліментарний код змінює свій знак на протилежний. Господарство Лукашевої матері із Килиною прийшло у занедбаний стан. Набілу від корів не стало, сама вона ходить задрипанкою, перешивши стару зелену сукню Мавки. Її діти все, що було у хаті їстівного, з’їли і весь час просять знову. Справа дійшла до того, що родина нехтує віковими звичаями обов’язкової спільної вечері, адже Килина ховає від баби пиріг для своїх дітей під піччю.

Таким чином, аліментарне кодування посилює загальний емоційний фон, що виникає при описі занедбаності та злиденності як стану, що змінив достаток та благополуччя. Замість позитивно-споживчої ролі аліментарність набуває негативно-ескепистського значення. Лукаша, що повернувся додому худий, без свити та шапки, Килина підозрює у п’янстві та випадінні з системи нормальних людських відносин через вживання алкоголю

Аліментарна функція притаманна також і чарівним персонажам твору. Коли Русалка зустрічає Куця, вона пропонує йому: “Я тобі сніданко гарне наготую. . . ”, на що чортик-паничок відповідає: “Поки не в болоті, сухо мені в роті”. Символічним втіленням агресивної зголоднілості є Злидні, котрі стукають у двері хати, бо вони “голодні” і відчайдушно вимагають від Мавки, що не пускає їх всередину, дати їм їсти.

1. 2. Еротичний код. Еротично кодовані риси поведінки притаманні також стосункам людей та чарівних персонажів, сексуальна поведінка яких відрізняється. Мавка питає Лукаша: “Чи у людей паруються надовго?” Лукаш відповідає їй: “Та вже ж навік!” Для Мавки це незвично: “Се так, як голуби. . . В нас так нема, як у людей: навіки!” Є тільки “раптовий вихор” – за висловом Лукаша – “танці, жарти та зальоти”.

Відмінними є любовні почуття і у персонажів, що належать до однієї групи чарівних істот. Русалка навіть дає своєрідну “типологію” кохання, відрізняючи свої почуття від почуттів Мавки: “. . . Кохання – як вода, плавке та бистре, рве, грає, пестить, затягає й топить. Де пал – воно кипить, а стріне холод – стає мов камінь. От моє кохання!. . . А те твоє – солом’яного духу дитина квола. Хилиться од вітру, під ноги стелиться. Зостріне іскру

<< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 >>