Внутришкольный контроль
План
Організація внутрішкільного контролю. . 3
Види, форми і методи контролю. 4
Об'єкти внутрішньошкільного контролю. . 6
Література. 16
Організація внутрішкільного контролю
Внутрішкільний контроль (ВШК) - це управлінська функція, яка є попередньою до всебічного аналізу процесу навчання та виховання. Внутрішньо шкільний контроль дає можливість визначити, наскільки якісно здійснюється в школі процеси навчання та виховання, як відносяться до своїх функціональних обов'язків не тільки педагоги, діяльність яких контролюється, але й керівники школи.
Здійснення внутрішньо шкільного контролю потребує від керівництва та інших працівників, які залучені до контролю, теоретичної й методичної підготовки та компетентності, відповідальності при прийнятті рішень за підсумками контролю.
Система внутрішньо шкільного контролю повинна бути планомірною, обґрунтованою й всебічною, а його результати – основою для прийняття оптимальних управлінських рішень.
Відповідно до значення внутрішкільного контролю для діяльності школи, можна визначити, що контроль має бути:
- багатоцільовий – тобто спрямований на перевірку різних питань (навчально-виховна, методична, науково-дослідна й е5кспериментальна діяльність, удосконалення навчально-матеріальної бази школи, виконання санітарно-гігієнічних вимог, дотримання техніки безпеки та ін. );
- багатобічний – означає застосування різних форм і методів контролю до одного й того самого об'єкта (фронтальний, тематичний, персональний контроль діяльності вчителі і т. п. );
- багатоступінчастий – контроль одного й того самого об'єкта різними рівнями органів управління (роботу вчителя в ході освітнього процесу контролює директор, заступник директора, голова методичного об'єднання, представники Управління освіти і т. д. ).
Мета внутрішньо шкільного контролю полягає в:
- зборі оперативної інформації про стан керованих підсистем;
- поширенні передового педагогічного досвіду;
- підвищення рівня навчальних досягнень школярів;
- підвищення рівня вихованості учнів;
- своєчасному виявленні й виправленні, попередженні помилок, недоліків в організації й здійсненні навчально-виховного процесу;
- кваліфікованій допомозі педагогам у підвищенні педагогічної майстерності, в оволодінні сучасними технологіями, ефективними методами навчання і виховання.
Функції внутрішньо шкільного контролю:
- інформаційна (створення достатньої кількості правдивої інформації про якість освіти і виховання в школі);
- діагностична (вивчення реального стану навчально-виховного процесу та його результативності в школі);
- управлінська (реальний вплив управління на реалізацію мати та завдань діяльності);
- педагогічна (побудова цілісного процесу навчання, виховання та розвитку учнів);
- адаптаційна (мінімізація негативних наслідків у школі)
Керівник повинен знати:
- структуру внутрішньо шкільного контролю в школі;
- зміст кожної підсистеми;
- форми і методи контролю.
Види, форми і методи контролю.
Вид контролю – це сукупність форм контролю, проведених з певною метою.
Виходячи з мети проведення, можна виділити два види контролю: тематичний (поглиблене вивчення й одержання інформації про стан певного елемента управління) і фронтальний (одночасна всебічна перевірка об'єкта управління в цілому).
Форма контролю – це спосіб організації контролю. Форми розрізняють за періодичністю та за способом організації.
За періодичністю:
- вхідний;
- попередній;
- поточний;
- проміжний;
- підсумковий.
За способом організації:
- персональний;
- класно-узагальнюючий;
- предметно-узагальнюючий;
- тематично-узагальнюючий;
- оглядовий;
- комплексно-узагальнюючий.
Метод контролю – це спосіб практичного здійснення контролю для досягнення поставленої мети.
Найбільш ефективними методами контролю для вивчення стану освітньої діяльності є:
- спостереження;
- аналіз;
- бесіда;
- вивчення документації;
- анкетування;
- хронометраж;
- усна або письмова перевірка знань.
Об'єкти внутрішньошкільного контролю
Навчально-виховна робота.
Методична робота.
Виховна робота.
Експериментальна та науково-дослідна робота.
Навчально-матеріальна база.
Забезпечення освітньої діяльності.
Структура організації внутрішкільного контролю складається з таких етапів:
1) визначення мети і об'єкта контролю;
2) складання плану перевірки;
3) вибір видів і методів контролю;
4) констатування фактичного стану справ;
5) об'єктивна оцінка цього стану;
6) висновки, що випливають з оцінки даного стану;
7) рекомендації щодо підвищення ефективності навчально-виховного процесу або ліквідації недоліків;
8) повторний контроль за виконанням рекомендацій.
Контроль за станом викладання