Вредное влияние телевидения
Шкідливий вплив телебачення
Дуже важливою проблемою при розгляді впливу телебачення на маси є вплив його на дітей. На думку доктора психологічних наук В. И. Лебедева, саме діти виявляються самою уразливою для гіпнотичної дії групою, зважаючи на незахищеність їх психіки самосвідомістю. Якщо раніше вихованням особи займалися батьки або найближчі родичі, то зараз, ці функції узяв на себе телевізор. На відміну від батьків, телевізор ніколи не відстороняється від юних глядачів, задовольняє їх духовні потреби і наставляє їх в житті. Хотілося б відзначити, що діти, через відсутність у них повної свідомості меж реальності, всі події, які відбуваються перед їх очима, сприймають як сьогодення. Вбивство і насильство не викликають у них відчуття страху або огиди, тому що в результаті звикання до таких телепередач побачене на екрані стає для дітей не тільки реальним, але і природним. Отже, розглянувши деякі чинники внутрішнього душевного стану, що сприяють навіюванню людини, а також спеціальні методи посиленої гіпнотичної дії на психіку, ми робимо вивід словами психотерапевта А М. Кашпировского що, "завдяки телевізійному відтворенню, навіюваність з екрану багато разів збільшується" [9]. Тепер розглянемо процес навіювання, здійснюваний шляхом словесної дії на людину. Залежно від складу і стану нервової системи, навіювання відбувається або в першій стадії гіпнозу, для якої характерне відчуття спокою, розслаблення м'язів, збереження зв'язку з тими, що оточують і здатність протистояти словесному навіюванню, або в другій, глибшій, для якої характерні сонливість, заціпеніння, пасивна подчиняемость навіюванню. Основою навіювання в гіпнотичному стані є можливість підтримувати зв'язок телевізора з людиною і високу концентрацію уваги на екрані і телевізійному повідомленні. Це звукова дія, як правило, не перериває гіпнотичного стану і впливає на психіку глядача відповідно до змісту повідомлення. Характер словесного навіювання залежить від психічного стану, особливостей особи, а також мети, яку затверджують навіюванням. Подібну аналогію можна провести і по відношенню до численної аудиторії