Показатели качества промышленной продукции и методы их расчета

Якість промислової продукції кількісно можна визначити за допомогою показників якості:

  • безпосередньо продукції (технічний рівень виробу);
  • виготовлення продукції (добротність виготовлення виробу);
  • експлуатації продукції (ефективність використання);
  • супровідних послуг (монтаж, сервіс, обслуговування тощо).

Показниками якості продукції є характеристика її технічного

рівня. Під технічним рівнем продукції розуміють відносну харак­теристику якості продукції, що базується на порівнянні значень показників, які характеризують технічну довершеність продукції, оцінюваної відповідно до базових значень.

Наприклад, технічний рівень продукції визначають за допомо­гою системи спеціальних показників — кількісних характеристик найсуттєвіших однорідних властивостей товару (послуги): при­значення, надійність, технологічність, ергономічність, естетичність та ін.

Показники призначення характеризують сферу застосування, продуктивність, конструктивні та інші специфічні особливості про­дукції. За їх допомогою визначають технічний ефект від вико­ристання за призначенням конкретного виду продукції в певних умовах.

Показники надійності свідчать про безвідмовність функціону­вання та збереження корисних властивостей виробу протягом пев­ного часу і забезпечують його довговічність, ремонтопридатність та можливість зберігання.

Показники технологічності визначають ступінь ефективності конструктивно-технологічних рішень, прийнятих під час проект­ної розробки товару. Це стосується конструкції виробу (техноло­гічна раціональність, новизна конструктивних рішень) і ресурсо- місткості робочого процесу (ступеня споживання матеріальних, паливно-енергетичних і трудових ресурсів).

За допомогою ергономічних показників якості оцінюють при­стосованість виробу до взаємодії зі споживачем, а за допомогою психофізіологічних показників якості, що визначають ергономі­ку, — зручність і комфорт у процесі споживання (експлуатації) товару.

Естетичні показники характеризують дизайн продукції, її ви­разність, оригінальність, гармонійність, цілісність, відповідність середовищу. Естетичну цінність товару визначають за допомогою показників інформаційної виразності, раціональності форми, ці­лісності композиції, досконалості виробничого виконання та ін.

Патентно-правові показники дають уявлення про ступінь па­тентного захисту виробу за кордоном і його патентну чистоту.

їх застосовують для визначення конкурентоспроможності про­дукції на світовому ринку.

Показники транспортабельності визначають пристосованість продукції до транспортування, підготовчих та інших операцій, пов’язаних з перевезенням.

Показники безпеки свідчать про безпечність і нешкідливість використання товару. Наприклад, це надійність електроізоляції приладів, ефективність дії захисного обладнання, вогнестійкість.

Екологічні показники характеризують рівень шкідливого впли­ву на навколишнє середовище при використанні продукції. Вони містять вимоги, дотримання яких забезпечує раціональну взаємо­дію між діяльністю людини і довкіллям.

Якість продукції визначається не тільки її технічним рівнем, а й довершеністю виготовлення. Показники якості виготовлення продукції характеризують відповідність готового виробу вимогам нормативно-технічної документації, тобто стандартам, креслен­ням, специфікаціям.

Показники якості продукції в експлуатації характеризують рівень її дефектності, витрати на ліквідацію браку та ін.

Показниками якості супровідних послуг є кількість їх видів, обсяги, вартість, терміновість, надійність.

Якість продукції оцінюють методами прикладної кваліметрії

Кваліметрія — наука про вимірювання і оцінювання якості продукції. Розрізняють кваліметрію теоретичну і прикладну. Те­оретична кваліметрія абстрагується від конкретних об’єктів (предметів або процесів) і вивчає тільки загальні закономірності та математичні моделі, пов’язані з оцінюванням якості. Отже, об’єктом теоретичної кваліметрії є філософські та методичні про­блеми кількісної оцінки якості. Завданням практичної квалі­метрії є розробка конкретних методик і математичних моделей для оцінювання якості конкретних об’єктів різного виду і призначення.

Для отримання значень показників якості продукції використо­вують дві групи методів: за способами і джерелами одержання інформації.

Залежно від способу одержання інформації розрізняють мето­ди вимірювальний, реєстраційний, органолептичний і розрахунко­вий.

Вимірювальний метод (найпоширеніший) грунтується на використанні інформації, яку одержують з використанням техніч­них вимірювальних засобів.

Реєстраційний метод базується на використанні інфор­мації, яку отримують підсумовуванням кількості як подій, пред­метів або обсягів витрат на створення та експлуатацію продукції, так і частин складного виробу (стандартних, уніфікованих, захи­щених авторськими свідоцтвами тощо). Цим методом визначають показники уніфікації, патентно-правові та ін.

Органолептичний метод грунтується на використанні ін­формації, отриманої за допомогою органів чуття: зору, слуху, нюху, дотику, смаку. При цьому показники якості визначають шляхом аналізу отриманих відчуттів (з урахуванням поперед­нього досвіду) і виражають у балах. Точність і достовірність отри­маних показників залежать від здібностей, кваліфікації і навичок осіб, які їх визначають. Метод не виключає можливості викорис­тання окремих технічних, але не вимірювальних і не реєструваль- них засобів. Цим методом визначають показники якості харчових продуктів, виробів легкої промисловості, особливо естетичні.

Розрахунковий метод грунтується на використанні інфор­мації, яку одержують за допомогою теоретичних або емпіричних залежностей. Цей метод використовують здебільшого при проекту­ванні продукції, коли остання ще не може бути об’єктом експери­ментальних досліджень або випробувань, а також для визначення продуктивності, довговічності, ремонтопридатності виробу.

Залежно від джерела інформації методи розрахунку показ­ників якості продукції поділяються на традиційні, експертні та соціологічні.

При традиційному методі показники якості визначають спеціалісти лабораторій, конструкторських відділів, обчислюваль­них центрів тощо шляхом випробування виробів.

При експертному методі показники якості визначають групи спеціалістів-експертів, які, як правило, використовують ек­спертний метод одержання інформації про якість продукції. До цього методу вдаються також тоді, коли показники якості немож­ливо отримати іншими, об’єктивнішими методами.

При соціологічному методі показники якості визначають, вивчаючи попит фактичних або потенційних споживачів продукції за допомогою усних опитувань або спеціальних анкет.

У разі потреби показники якості знаходять, використовуючи одночасно кілька розглянутих методів.

Визначення показників якості, а також базових і відносних по­казників є однією з найважливіших операцій оцінювання рівня якості продукції і, як правило, потребує використання статистич­них методів.

Похожие работы

Рефераты

Курсовые

Дипломные