Активізація і розвиток аттенційних процесів дитини
План
Порушення уваги.
Корекція і розвиток уваги різних вікових груп.
Розвиток та корекція пам’яті школярів.
Методи корекції та розвитку уваги та пам’яті.
Порушення уваги
УВАГА - це спрямованість і зосередженість психічної діяльності на певних об'єктах.
Це психічний стан, що характеризує інтенсивність пізнавальної діяльності і виражається в її зосередженості на порівняно вузькій ділянці (дії,предметі, явищі).
Виокремлюють такіформи прояву уваги:
— сенсорна (перцептивна);
— інтелектуальна (розумова);
— моторна (рухова).
Основнимифункціямиуваги є:
— активізація необхідних і гальмування непотрібних у даний момент психічних і фізіологічних процесів;
— цілеспрямований організований відбір інформації, що надходить (основна селективна функція уваги);
— утримання, збереження образів певного предметного змісту доти, докине буде досягнуто цілі;
— забезпечення тривалої зосередженості, активності на одному й томусамому об"єкті;
— регуляція і контроль протікання діяльності.
Увага пов'язана з інтересами, нахилами, покликанням людини, від її особливостей залежать і такі якості особистості, як спостережливість, здатність відзначати в предметах і явищах малопомітні, але істотні ознаки.
Увага полягає в тому, що певне уявлення чи відчуття посідає головне місце у свідомості, витісняючи інші
— аналітичний ефект уваги — це уявлення стає детальнішим, у ньому ми помічаємо більше подробиць;
— фіксуючий ефект — уявлення стає стійкішим у свідомості, не так легко зникає;
— підсилюючий ефект — враження, принаймні в більшості випадків, робиться сильнішим: завдяки включенню уваги слабкий звук здається дещо голоснішим.
Усім видам уваги притаманні такі властивості.
Стійкість-тривале спрямування уваги на певний об'єкт. Ця властивість є однією з умов завершення будь-якої справи, і навпаки: часте відволікання уваги заважає доведенню розпочатої роботи до кінця. Тому треба виділити і усвідомити чинники, які впливають на стійкість уваги. Це насамперед розуміння людиною важливості її роботи; уміння знаходити у своїй діяльності нові боки; нові шляхи розв'язання задач; це такі якості особистості, як працьовитість, допитливість, сформоване і розвинуте почуття обов'язку. Розсіяність - властивість, протилежна стійкості, вона полягає в неспроможності людини тривало спрямовувати свою увагу на певний об'єкт.
Концентрація- міра зосередженості уваги на виділеному об'єкті.
Організовуючи будь-яку діяльність, потрібно враховувати:
1) концентрацію уваги знижує монотонність роботи, яка протягом великого проміжку часу позбавляє людину того додаткового збудження, яке виникає щоразу під час переходу від однієї форми діяльності до іншої і яке живить і підсилює увагу;
2) концентрацію уваги підвищують слабкі сторонні подразники, які не зменшують, а збільшують дієвість основного подразника, і тоді увага стає особливо інтенсивною, отже займатися напруженою розумовою працею у повній тиші є недоцільним.
Обсяг-кількість компонентів певної