Актуальні питання методики викладання іноземної мови у ВНЗ
ОПТИМІЗАЦІЯ УСНОЇ МОВЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ НА ЗАНЯТТЯХ З АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У ВТНЗ
Розвиток навичок усного мовлення на заняттях з англійської, як і будь якої іншої іноземної мови, здійснюється за допомогою навчання монологічного та діалогічного мовлення, що в свою чергу, реалізується через методики презентації і проекту.
Монологічне мовлення, у сучасній лінгвістиці, розглядається як активна мовленнєва діяльність, що розрахована на пасивне та опосередковане сприйняття. Для монологічного мовлення характерні значні по розміру частини тексту, що містять структурно та за змістом пов'язані між собою висловлювання, які мають індивідуальний композиційний зміст та відносну смислову завершеність.
Монологічне мовлення оформлюється за допомогою лексичних та граматичних засобів, які його характеризують. У свою чергу, ступінь прояви цих характеристик залежить від жанрової та функціонально-комунікативної належності.
Кожний монолог, у тій чи іншій мірі, має елементи діалогу. Він містить звернення, риторичні питання тощо, тобто прагнення того, хто говорить підвищити активність адресату.
Монологічне мовлення можна розвивати за допомогою наступних вправ:
I З опорою на питання:
1) вправи на з'єднання чи роз'єднання речень;
2) запам'ятовування фраз та їх трансформацію;
3) розширення, звуження чи заміна речень;
4) повідомлення описового характеру;
5) оцінка матеріалу, який прочитано чи прослухано;
II Без опори на питання:
1) складання логічно-синтаксичної схеми послідовності фраз;
2) опора на ситуацію:
а) з планом;
б) без плану;
3) з опорою на текст;
4) з опорою на наочність.
Граматичне оформлення: структура речення, структура запитань
Діалогічне мовлення - це обмін висловлюваннями-репліками, на мовний склад яких впливає безпосереднє сприйняття, що активізує роль адресату у мовленнєвій діяльності адресанту.
Для діалогічного мовлення типовими є зв'язки: питання/відповідь, доповнення/пояснення; згода/заперечення; формули мовленнєвого етикету та інші.
Мовленнєва діяльність активізується наступним чином:
1) обмін враженнями/думками;
2) за допомогою дискусії;
3) розпитування про ситуацію чи випадок, що відбувся.
Створення мовленнєвої ситуації.
1) наведені питання, питання, що виявляють ситуацію та уточнюють її;
2) провокаційні питання, перепитування;
3) накази, вимоги, прохання, поради та інше;
Граматичне оформлення: модальні дієслова, типи питань.
Методика навчання:
1) діалог-модель;
2) основи покрокового складання діалога;
3) ведення діалога шляхом штучно створеної ситуації (рольова гра).
Засобами навчання усної іншомовної комунікації можуть стати презентація і проект.
Презентація
Презентацію можна визначити як логічний чітко побудований виступ на задану тему. Презентація з іноземної мови відбувається у вигляді доповіді, повідомлення або матеріалу з позааудиторного читання, що представлено за допомогою мультимедійних засобів з опорою на ключові слова, малюнки, схеми, графіки та план.
Працюючі самостійно над підготовкою презентації-доповіді, студенти опрацьовують матеріали