Балетмейстерська творчість

Зміст 

Розділ І. Загальна характеристика ступенів балетмейстерської творчості 

1. 1. Малюнок танцю - складова частина композиції танцю.

1. 2. Ракурси (основа побудови малюнка)

1. 3 Робота над створенням хореографічного тексту.  

Розділ ІІ. Робота балетмейстера з композитором.  

Розділ ІІІ. Робота балетмейстера з художником.  


Розділ І. Загальна характеристика ступенів балетмейстерської творчості

Послідовність роботи в постановках балету чи окремого номера включає:

  1. Задум може будуватись на літературній основі, історичній, на сюжеті казки, а також на сюжетно-обрядовій основі.
  2. На основі зібраного матеріалу пишеться програма, тоді – сценарій чи композиційний план (в програмі сюжет розбивається на акти, окремі картини, епізоди до дуетів, варіацій та зв'язки між ними). Будується лінія дії персонажів з урахуванням законів драматургії, описуються всі ці моменти з урахуванням характеристики кожного персонажа в конкретній ситуації. Пояснюючи задум композиторові, підкріпіть його показом, орієнтуючи на розмір, темп та характер музики в кожній частині-епізоді.

3. Спочатку пишеться музичний клавір чи збирається та монтується  фонограма. При зустрічах з музикантами уточнюються деякі моменти, зберігаючи намічену драматургію. Готова музика може підійти в тому випадку, коли номер не має складного сюжету, а музична драматургія збігається з вашим задумом або ж підказала новий задум

У випадку складного сюжету з наявністю дійових осіб, для яких необхідна музична характеристика в конфлікті, краще написати нову музику. В процесі постановчої роботи клавір допрацьовується, а після завершення постановчої роботи – оркеструється на певний склад оркестру та, в разі потреби, записується фонограма.

  1. Постановча робота починається з прослуховування музики з акомпаніатором чи фонограми. Створюється хореографічний текст до кожного епізоду, варіації, а також зв'язок сцен в цілому. Логічно вибудовується малюнок (положення виконавців в ракурсах, що підкреслюють характери образів в повній музичній відповідності з урахуванням місця дії, часу, а також національних особливостей). Все сказане є підготовкою до конкретної роботи з трупою.

 В хореографічній композиції закони драматургії є опорою, на якій будується, як на фундаменті, загальна конструкція твору. Головним у побудові хореографічного твору є вибір сюжету, який має можливість виразити конфлікт без слів, тобто самим розвитком дії розкрити тему.

У XIX столітті німецький письменник Фрейтаг запропонував розподілити дію на п'ять частин:

а) експозиція;

б) ускладнена дія;

в)кульмінація;

г) затримка дії;

д) розв'язка.

1. Експозиція - знайомство глядачів з дійовими особами, їх характерами в розвитку дії. Костюм, оформлення, стиль і манера виконання відтворюють місце та час дії. Довгота експозиції залежить від музики та завдання, які поставив перед собою хореограф.

2. Зав'язка - початок дії. Герої знайомляться між собою. Виникає конфліктне зерно, з'являється третя сила, яка допомагає або заважає героям чи дії в цілому. Все це підкреслюється музикою, малюнком та хореографічним текстом.

3. Розвиток дії (ступені перед кульмінацією) - конфлікт, який намічався в зав'язці, приречений на напругу. Ступені розвитку дії можуть

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13