Етнографія дитинства (шпаргалки)

Етнографія дитинства (шпаргалки)

 МЕТА ТА ЗАВДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ “ЕТНОГРАФІЯ ДИТИНСТВА”

Мета курсу – подати основні відомості й поняття з етнографії дитинства, проаналізувати її походження, особливості процесу формування та відродження в умовах незалежності України, збагатити знання студентів про умови та рушійні сили онтогенезу людських якостей на стадії дитинства; знання про традиції, звичаї, обряди, свята, обереги, фольклор, побут українського народу.

Завданням курсу є – формування творчої, високопрофесійної осбистості студента – майбутнього вчителя початкових класів, глибоко обізнаного із загальнонаціональним, народно- та дитинознавчим матеріалом у ситуації взаємодії всіх етносів поліетнічної держави.

Студенти повинні знати:

-         сутність основних понять науки „Етнографія дитинства”;

-         роль дитини у сім’ї, громаді, господарському укладі родини, календарній та родинній обрядовості тощо;

-         закономірності фізіологічних, емоційних, вольових, пізнавальних процесів у дитячому віці;

-         характерні особливості духовної та матеріальної культури української дитини.

Студенти повинні уміти:

-         застосовувати набуті знання у плануванні та організації навчально-виховного процесу сучасної початкової школи.

 ПЕРЕЛІК ПИТАНЬ ДО ДЕРЖАВНОГО ЕКЗАМЕНУ З “ЕТНОГРАФІЇ ДИТИНСТВА”

1. Етнографія дитинства як наука. Історія розвитку етнографії дитинства

2. Зв'язок етнографії дитинства з іншими науками

3. Світоглядні уявлення та вірування українського народу, їх роль у формуванні світогляду дітей

4. Педагогічна сутність народних традицій, звичаїв, обрядів

5. Виховні ідеали українського народу в їх історичному розвитку

6. Діти в зимовому циклі народної календарної обрядовості

7. Діти у весняному циклі народної календарної обрядовості

8. Участь дітей у літніх та осінніх народних святах та обрядах

9. Народні знання та їх передача молодим поколінням.

10. Народна дидактика

11. Народ про родину, сім’ю, родинне виховання

12. Народна вікова періодизація дитинства

13. Обереги дитинства і материнства

14. Родинні традиції, свята, обряди та участь у них дітей

15. Обряди, пов’язані з народженням дитини

16. Основні напрями родинного виховання українців: моральне, трудове, фізичне, естетичне, розумове

17. Принципи, методи, засоби родинного виховання українців

18. Участь дітей у господарській діяльності родини

19. Дозвілля дітей та молоді. Народні ігри, іграшки

20. Український дитячий фольклор та його вплив на виховання дітей

21. Малі поетичні жанри дитячого фольклору

22. Особливості народного традиційного мовного етикету

23. Символіка українського народу як засіб виховання дітей та молоді

24. Народне мистецтво, його значення у процесі навчання та виховання дітей

25. Народні ремесла та промисли, їх роль у трудовому, фізичному, естетичному вихованні дітей

 

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОСНОВНИХ ПИТАНЬ

 Етнографія дитинства, як наука. Історія розвитку етнографії дитинства

На підставі узагальнення існуючих у науці підходів та здійснених нами досліджень “етнографію дитинства” визначаємо як синтез педагогіки та етнографії, що об’єднує матеріальну і духовну культуру дитини, особливості її побуту, способу життя, звичаїв, мови, культури тощо.

Етнографія дитинства не може розглядатися окремо від широкого соціокультурного контексту, а лише в системі різних міжособистісних стосунків (родових, сусідських, дитячих, природних тощо), а також у системі ціннісних орієнтацій (релігії, виховання, культури).

Етнографія дитинства - це сума психолого-педагогічних знань про дітей набутих протягом віків у процесі навчально-виховної практики батьків і родин вцілому, воно вміщує в собі вироблене народом відношення до дітей, емпіричні знання про умови та рушійні сили дитинства, особливості формування дитини як особистості.

Значимими для етнографії дитинства є праці Ю. Дрогобича, К. Ставровецького, О. Потебні, В. Антоновича, М. Грушевського, Ф. Вовка.

Першими в культурантропології процес розвитку особистості стали цілеспрямовано вивчати прихильники концепції «Культура і особистість». Як уже зазначалося, їх цікавили передусім «ранні досліди» людини: регулярність годування, способи сповивання, купання, привчання до гігієни. Для деяких дослідників характерна тенденція відокремленого розгляду одного з перерахованих елементів догляду за дитиною, наприклад особливостей сповивання, що підпадає, на їхню думку,

<< 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 >>