Філософські ідеї Древньої Індії

Філософські ідеї Древньої Індії

 

Індійська філософська думка - найдавніша у світі. Її історія починається з Вед (буквально "ведення", "знання"), що виникли, очевидно, між другим і першим тисячоліттями до н е. і є одним з найдавніших літературних пам'ятників людства.

Веди складаються з чотирьох збірників гімнів (самхіт), піснеспівів, магічних заклинань, молитов і т. п. : Рігведи, Самаведи, Яджурведи й Атхарваведи (чи Атхарвангираси). Кожний з цих збірників згодом обростав різними коментарям і доповненнями ритуального, магічного, філософського порядку - Брахманами, Араньяками, Упанішадами. Власне філософські погляди Древньої Індії найбільш повне відображення одержали в Упанішадах, але перші проблиски філософського підходу до дійсності просліджуються вже в збірниках ведических гімнів, особливо в найдавнішому з них - Рігведі.

Головний зміст Рігведи складається з урочистих піснеспівів, заклинань і молитов (їхнє авторство приписується древнєіндійським поетам і мудрецям - ріші) звернених до численних божеств ведичного пантеону, що уособлювали для древнього індійця насамперед різні явища і процеси природи. Разом з тим, у Рігведі знаходить своє відображення незадоволеність наївно міфологічним трактуванням дійсності, уже висловлюються перші, ще боязкі сумніви в існуванні ведичних богів, піддаються осміянню жрецькі ритуали й обряди. Мислителі Древньої Індії починають міркувати про першооснову буття, про походження світобудови, керуючих їм закономірностях, причинах соціальних розходжень і т. п

Звичайно, ведичні гімни містять лише перші зачатки раціоналістичної, філософської думки, що уплетені в контекст релігійно-міфологічного світогляду. Але Веди поклали початок філософської традиції в Древній Індії, що виросла з коментування вед

Її найважливіша ланка - Упанішади (буквально "сидіти біля", тобто в ніг учителя, одержуючи наставляння, іноді трактується як "таємне, таємне навчання"). За формою Упанішади звичайно являють собою діалог мудреця-вчителя з учнем, або ж з людиною, що знає істину і його учня, що таким стає.

Упанішад нараховується в цілому понад сотню, але головними серед них є так називані старі Упанішади, яких не більш десятка. Часом їхнього створення вважаються звичайно ІX - VІ століття до н. е. Так названі молодші Упанішади були видані набагато пізніше (останні століття до н. е. - пізніше середньовіччя).

В Упанішадах релігійно-міфологічний світогляд уже утрачає свої пануючі позиції, у його надрах і поряд з ним виникають інші форми суспільної свідомості. Так, у ряді місць говориться про існування декількох самостійних видів знання (наук - видья), у числі яких крім Вед і різного роду магічних мистецтв згадуються хронологія, логіка (риторика), етимологія, граматика, наука чисел, астрономія, військова наука.

В особливу область знання складається і філософія. Правда, для її позначення в Упанішадах ще не вживається самостійного терміна, але про її наявність свідчить і сам факт обговорення багатьох чисто філософських проблем, і кількаразові заяви мислителів Упанішад про відмінність проголошуваних ними знань не тільки від ведической міфології і ритуализма, але також і від повсякденної свідомості і від конкретних наук, що з'являються нижчим видом знання. Разом з тим філософія в Упанішадах ще зберігає сильну залежність від релігійно-міфологічного світогляду: як правило, у них визнаються ведический ритуализм і ведические боги, хоча останні піддаються вже звичайно монотеїстичної чи моністичної інтерпретації, на перше місце в Упанішадах висувається другорядне й епізодичне божество ведичного пантеону - Брахман. Змістом філософії в Упанішадах стає обговорення таких фундаментальних проблем, як місце і призначення людини в

1 2 3 4 5 6