Комп'ютерні технології в середній ланці музичної освіти
На сучасному етапі в Україні гостро стоїть питання модернізації освіти, яке може бути реалізоване завдяки розробці нових програм, введення нових форм та методів навчання.
Одним із перспективних напрямків є застосування комп’ютерних технологій , зокрема в середньо-спеціальних музичних навчальних закладах.
Музичні потреби сучасного суспільства змінюються, а відповідно змінюються і вимоги до музичних професій, так як використання сучасних способів створення і виконання музики (наприклад за допомогою комп’ютера) вимагає нових знань та навичок. Ще одна причина – це необхідність активізації уваги та зацікавленості студентів до процесу навчання, що стає можливим завдяки введенню нових предметів та нових форм роботи. При вивченні традиційних дисциплін. Сучасні учні мають досвід роботи з комп’ютером, але цей досвід , як правило, обмежується створенням текстових документів та розвагами (ігри, фото, відео). Саме тому, використання комп’ютерних програм на уроках викликає інтерес учнів, стимулює їх активність сприйняття при засвоєнні матеріалу.
Останнім часом, в світовій науковій літературі висловлюються різноманітні ідеї щодо питання застосування компютерів в музичній освіті, триває пошук нових підходів у навчанні музики з широким використанням можливостей комп’ютера. Так, наприклад, у Мічиганському університеті введено спеціальність «Музичні цифрові технології», а в Барселоні діє Аудіовізуальний інститут. Вивченням питання комп’ютеризації музичної освіти займаються в Російській Академії Музики імені Гнєсіних, а в коледжах Самари, Тольятті та Норильська відкриті відділення електронно-комп’ютерної музики.
Ці проблеми є актуальними і в Україні. На протязі останніх декількох років успішно пройшла апробація мультимедійних навчальних програм для молодших школярів (авторами цих програм є як російські так і українські музикознавці). В Рівненському державному гуманітарному університеті на кафедрі естрадної музики відкрито спеціалізацію «комп’ютерно-електронна музика»
- використання Інтернету як джерела різноманітної інформації (Штепа В. , Цареградська Т. );
- використання комп’ютера в класі композиції та аранжування (Завириліна С. );
- створення навчальних комп’ютерних програм (Белявіна Н. , Красильніков І. , Глаголева Н. ).
Метою нашої роботи є дослідження можливості використання комп’ютерних технологій при вивченні музично-теоретичних дисциплін в середньо-спеціальних музичних навчальних закладах, які забезпечували б ефективність формування системи музично-теоретичних знань у студентів.
Тут ми виділили би такі напрямки:
- використання Інтернету ;
- віртуальний підручник;
- комп’ютер-лектор;
- створення музичної бібліотеки;
- розробка тестово-тренажерних вправ;
- розробка навчальних програм.
Інтернет дає унікальну можливість доступу до світових інформаційних ресурсів. А це є особливо цінним джерелом при вивченні музично-історичних дисциплін (світова музична література, історії виконавських стилів та інші). Студент має можливість:
- отримання додаткових біографічних відомостей про композиторів різних часів і країн;
- вивчення популярних та наукових статей;
- знайомство з видатними виконавськими колективами та солістами;
- віртуальні подорожі по музеях, концертних залах та оперних театрах з прослуховуванням концертів та вистав;
- звернутись до нотних архівів.
Створення віртуальних підручників – це