Контакт у діловому спілкуванні

Контакт

Встановлення контакту (розподіл ролей).  

Для ефективного спілкування, тобто взаємодії на рівні обміну інформацією, необхідний контакт.  Він повинен бути як вербальним, так і невербальних. Контакт можна вважати встановленим тоді, коли обидва партнери впевнені в обопільному участь у спілкуванні.  При цьому варто пам'ятати дві важливі обставини: 

а) встановлення контакту краще починати на невербальному рівні (напрям погляду, поворот голови, вираз обличчя, жести), а якщо ви відчуєте, що цього недостатньо, можна перейти до слів («Слухаю вас», «Я весь увага» і т. д. ); 

б) одночасно з фіксацією контакту відбувається вибір типу ситуації (ігрова, ділова, інтимна і т. д. ).  Сигнали вибору типу ситуації ті ж, що і при розподілі ролей, тобто і вербальні, і невербальні.  Якщо двоє вибирають один і той же тип ситуації, цим автоматично визначаються ролі кожного.  Завдяки ролям подальше спілкування протікає в чітких рамках, і кожен знає, чого слід очікувати від партнера і що робити самому.  

Вибір мови.  

Цей етап можна було б назвати мовним етапом контакту.  За часом обмін словесною інформацією займає звичайно більшу частину акту спілкування. Протягом мовного етапу обирається мова спілкування, прийнятний для обох учасників, складаються конкретні формулювання, висуваються аргументи і т. д. Вербальний етап спілкування важливий як обмін думками

 Зміна позицій і пошук компромісів відбувається саме на цьому етапі.  Невміння побудувати його зводить нанівець всі переваги, отримані на попередніх етапах.  

Розрив контакту.  

Цей етап спілкування можна назвати більш м'яко: "вихід з контакту».  Його значення в жодному разі не можна недооцінювати.  Останній акорд повинен гідно вінчати розмову.  Крім того, завдяки відомому в психології ефекту «випадання середини» (початок і кінець бесіди зберігаються в пам'яті довше) ви можете використовувати вихід з контакту з користю для себе.  Загальне правило тут те ж: потрібно провести ряд попередніх дій, що займають секунди або хвилини. Починатися розрив контакту повинен на невербальному рівні (поворот тулуба, зниження темпу, гучності та інтонації мови, фіксування погляду на сторонньому предметі, наприклад, виразний погляд на годинник) і супроводжуватися словами про те, що тема розмови вичерпана, або фразою типу: «Вибачте, але через 10 хвилин у мене призначена зустріч ».  

Отже, ми встановили, що причиною поганих комунікацій (комунікативним бар'єром) може стати невміння або небажання правильно будувати, організовувати саме комунікативну взаємодію.  Найпоширеніша помилка - зосередження всієї уваги на третьому, мовному, етапі.  Ця помилка простима для ваших партнерів по спілкуванню (підлеглих), але для керівника неприпустима, бо його функція - бути лідером у спілкуванні.  На закінчення розмови про комунікативному взаємодії дозволю собі ще раз зупинитися на бар'єрах.  Отже, бар'єрами непереборними (або майже непереборними) для партнерів є ситуації, коли ви: 

а) не встановлюєте контакт (не посміхаєтеся і звертаєтеся з партнером як з предметом або порожнім місцем).  Немає нічого більш неприємного, коли, почавши спілкування з вами, партнер бачить, що ви як ні в чому не бувало продовжуєте займатися своїми справами (пишете, говорите по телефону або сидите, втупившись у комп'ютер); 

б) тримайтеся прямо і задерев'яніло, в позі статуї.  Це як мінімум насторожує, а як максимум позбавляє дару мови; 

в) говорите монотонно, невиразно, без емоцій і пауз; 

г) говорите тільки про те, що цікаво і вигідно вам.  Це справляє враження, що інтереси і проблеми співрозмовника вам байдужі; 

д) перебиваєте партнера з приводу і без приводу.  Згадайте ваш стан, коли продавщиця в магазині говорить роздратовано: «Вас багато, а я одна!»; 

е) маніпулюєте, застосовуєте нечесні прийоми; 

ж) нападаєте (змушуючи захищатися), критикуєте (змушуючи виправдовуватися), звинувачуєте (змушуючи піти в глуху оборону і виношувати плани

1 2 3