Координаційні здібності

КООРДИНАЦІЙНІ ЗДІБНОСТІ (КЗ)

Під координаційними здібностями (спритність) слід розуміти здібність людини швидко, доцільно, економно та винахідливо тобто найбільш досконало вирішувати рухові задачі. Особливо складні та виникаючі випадково. Яскравим відображенням рівня координаційних здібностей, по визначенню Н. А. Бернштейна, є ступінь відповідності рухових дій навколишній обстановці.

Критеріями спритності може служити координаційна складність вирішуємого рухового завдання, точність та економічність виконуємих рухів, час, необхідний для опанування складними в координаційному відношенні руховими діями (В. М. Заціорський,1970).                                                                                               

Високий рівень координаційних здібностей дозволяє спортсмену швидко опанувати новими руховими навичками;

-       раціонально використовувати запас навичок і рухових
якостей - силу, швидкість, гнучкість;

-       забезпечувати необхідну варіативність рухів у відповідності
до вимог які виникають в конкретних випадках тренувальної та
змагальної діяльності.

Координаційні здібності проявляються в доцільному виборі рухових дій із арсеналу засвоєних умінь та навичок, їх оптимальному зв'язуванні між собою, свідомому і умовно-рефлекторному коригуванні рухів. Саме тому звичайно, що координаційні здібності залежать від рухової підготовленості спортсмена, кількості та складності засвоєних їх навичок. Чим більша їх кількість, чим вони більш різноманітні та складніші, тим швидше та більш ефективніше пристосовується спортсмен до конкретних умов, вирішує нові рухові задачі, тим адекватніша його реакція вимогам ситуації яка виникла. Руховий запас та координаційні здібності взаємообумовлені. Чим більшою кількістю рухових умінь та навичок володіє спортсмен, тим скоріше та ефективніше він вирішує складні в координаційному відношенні задачі

Швидкість та ефективність вирішення рухових задач, в свою чергу, збільшує руховий запас спортсмена (В. Пехтуль, 1971). Координаційні здібності обумовлені оперативністю спортсмена _в_переробці інформації, яка поступає зовні. Здібності до вірного сприйняття рухів та виниклих ситуацій суттєво розрізняються в різних видах спорту, де змагальна діяльність носить строго детермінований характер (біг, плавання) або в значній мірі ймовірний характер (спринтерська велосипедна гонка та треку, індивідуальна гонка на шосе). Специфічні вимоги до координаційних здібностей і діяльності аналізаторів головного мозку, пред'являє плавання, так як особливості роботи в водному середовищі значно ускладнюють процес контролю та керування рухами. Інформація, яка отримується від аналізаторів, дозволяє спортсмену точно сприймати дрібні деталі рухів, забезпечувати їх аналіз та необхідну корекцію.

На координаційні здібності спортсмена особливий вплив оказує спеціалізоване сприйняття - почуття простору, почуття розвиваємих зусиль, почуття темпу, часу почуття води, льоду, грифу перекладини, бігової доріжки і т. д. (якими багатьох випадках визначається вміння керувати своїми рухами

 

 

Завдання розвитку координаційних здібностей

Рухові навички формуються у них на тлі надлишку орієнтовних, зайвих рухових реакцій, а здатність до диференціювання зусиль - низька.

У віці 7-8 років рухові координації характеризуються нестійкістю швидкісних параметрів і ритмічності.

У період від 11 до 13-14 років збільшується точність диференційованість м'язових зусиль, поліпшується здатність до відтворення заданого темпу рухів. Підлітки 13-14 років відрізняються високою здатністю до засвоєння складних рухових координації, що обумовлено завершенням формування функціональної сенсомоторної системи, досягненням максимального рівня у взаємодії всіх аналізаторних систем і завершенням формування основних механізмів довільних рухів.

У віці 14-15 років спостерігається деяке зниження просторового аналізу та координації рухів. У період 16-17 років триває вдосконалення рухових координацій до рівня дорослих, а диференціювання м'язових зусиль досягає оптимального рівня.

У онтогенетичного розвитку рухових координації

1 2 3 4 5