Логіка питань і відповідей

План

1. Визначення питання і відповіді.

2. Види питань.

2. 1. Правильно і неправильно поставлені питання;

2. 2. Закриті і відкриті питання;

2. 3. Уточнюючі і заповнюючі питання;

2. 4. Прості і складні питання.

3. Відповіді на питання. Види відповідей.

3. 1. Дійсні і помилкові відповіді;

3. 2. Прямі і непрямі відповіді;

3. 3. Короткі і розгорнені відповіді;

3. 4. Повні і неповні відповіді;

3

5. Точність і визначеність відповідей.

 

Розвиток наукових і практичних знань протікає як перехід від раніше встановлених думок до нових, точніших і багатшим за змістом думкам. Цей перехід є  послідовність наступних етапів:

1) постановка питання;

2) пошуки нової інформації;

3) формування відповіді на поставлене питання.

У формі питання здійснюється постановка нових проблем в науці, за допомогою питань отримують нову інформацію в соціальній, виробничій і щоденній практиці. Пізнавальна функція питання пов'язана із заповненням, уточненням і конкретизацією раніше отриманих загальних уявлень про предмети і явища дійсності. Граматичною формою виразу запиту думки в мові виступає питальна пропозиція.

Питання - це виражений у формі питальна пропозиції і такий, що реалізовується у вигляді відповіді запит думки, направлений на розвиток - уточнення або доповнення знань.

 В процесі пізнання питання не виникають самостійно, без всяких на те підстав. Будь-яке питання завжди спирається на вже відоме знання, яке виступає його базисом і виконує роль передумови питання (datum questionis).

 Пізнавальна функція питання реалізується у формі відповіді на поставлене питання. Відповідь є нова думка, уточнююча або доповнююча відповідно до поставленого питання колишнє знання. Пошук відповіді припускає звернення до конкретної області теоретичних або емпіричних знань, яку називають областю пошуку відповіді. Отримане відповідає знання, розширюючи або уточнюючи початкову інформацію, може служити базисом для постановки нових, глибших питань про предмет дослідження.

Постановка питання і пошук інформації для конструювання відповіді складають особливу, властиву будь-якому пізнавальному процесу питання-у відповідь логічну форму розвитку знань. Вона завжди була направляючим початком в розвитку природознавства і техніки. Родоначальник індуктивної логіки - Френсис Бекон говорив, що ми повинні уміти ставити питання природі. Таким же шляхом отримується початкова інформація в соціології, економіці, правознавстві, медицині і інших областях знання.

Існують різні по структурі і функціям питання. Серед них:

Правильно і неправильно поставлені питання. На відміну від думки питання не містить ні твердження, ні заперечення, тому виражену в нім інформацію не оцінюють в термінах істини і брехні, тобто про питання не говорять як про істинний або помилковий.

                Разом з тим питання явно або неявно включає або спирається на певне результатне, або базисне знання, виступаюче передумовою питання. Якість базисного знання істотно впливає на логічний статус питання, визначаючи правильність і неправильність постановки питання.

Правильно поставленим вважається питання, передумова якого є дійсним і несуперечливим знанням.

Неправильно

1 2 3 4 5 6