Марія Богоматір у творі У.Самчука «Марія»

Марія Богоматір у творі У. Самчука «Марія»

У книзі У. Самчука «Марія» зображуються два паралельно існуючі образи Святої Діви: власне Марія й ікона Богородиці. Опосередкованість, вищість внутрішньої змістовності, статичність образу Марії автором не нав’язується. Те, що твір витриманий у високому стилі художньої агіографії, надає Марії вищого, над побутового сенсу, наближуючи її до біблейських героїнь і, безпосередньо, до Богоматері.

В Марії Перепутько втілене земне життя Святої Діви – усі її труднощі, складнощі. Богоматір – перш за все жінка, і Улас Самчук показує це на образі Марії.

Найперше порівняння Марії з Богородицею чітко бачимо тоді, коли жінка втрачає сина Романа – священик втішає матір і радить знести горе, як і Свята Діва:

«– Сестро! Чую біль твій, біль матері, яка тратить свого первенця. Але пригадай, сестро, ту Марію, ту Святу Матір, що родила світові Бога живого, який всім людям кинув слова: «Прийдіте до мене, всі страждаючі і обременені, і аз успокою все». Його розп’яли за це. І пригадай велику Матір, яка день і ніч стояла під хрестом розп’ятого Сина, чекаючи його смерті. Пригадай Її велику мужність, попроси у Неї сили пережити твоє горе і видержати все так само, як це видержала Вона, найбільша зо всіх матерів…»

Марія, як і Свята Діва, втрачає первінця, дуже сумує за ним, плаче і побивається, не в силі знести горе. Вона просить сили у Святої Матері, щоб та допомогла їй вистояти у цьому тяжкому горі.

Вдруге схожість Марії на Богоматір можна зауважити в ставленні до неї (Марії) її чоловіка, Гната, що мало не поклоняється їй:

«Гнат дивиться на Марію, дивиться, мов на святу. Здається, що це янгол злетів з небес, сів у нього за столом і виспівує тужливу, але чарівну пісню

Підійти до неї, стати прилюдно на коліна і поклонитися до землі».

Аналогічний момент бачимо також під кінець Маріїного життя, коли Гнат приходить до Марії:

«Гнат усміхається. Після здіймає свою руку, бере у неї Маріїну, ту, що до сонця знеслася, і лагідно довго цілує її: цілує і говорить:

– Цілую руку матері. Цілую святість велику. Цілую працю! Маріє! Маріє!»

Гнат відноситься до Марії, як до святині, як до найдорожчого скарбу. Так само відносився Йосип до своєї дружини Марії.

Другий образ, що уособлює Богоматір – це ікона Марії:

«Благословляли на шлюб непаристими образами. Не було часу поїхати і купити паристі. Один образ – Мати Божа Молошна, другий – Ісус Христос, менший розміром».

Цей образ, образ Матері Божої, – невід’ємна частина самої героїні. Вона – заступниця і захисниця.

Проте, не дивлячись на свою роль, ікона Богоматері не втручається в життя Марії – лише мовчки співчуває. Марія не бачила чудес, не було раптових змін. Свята Діва не з’являлася так явно. Ікона тихо, непомітно направляє героїню, допомагає нести хрест.

У свої найскрутніші хвилини Марія звертається до ікони з проханням допомоги, захисту:

«Мати Божа! Ти ж, пресвятая, у муках сина родила! І Ти була, як і всі матері, пренепорочна, палаюча любов’ю, страждаюча… І Син Твій був Сином живим, з тіла і крові… Заступи, Мати свята,

1 2

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні