Методика засвоєння таблиць множення і ділення. Методика розв’язування простих задач на множення і ділення
Методика засвоєння таблиць множення і ділення.
При засвоєнні таблиць, як правило, застосовують математичні диктант, послідовне називання всієї таблиці або тільки її результатів завдання з елементами гри, до яких можна віднести і змагання, а також завдання на основі структурних записів.
Наведемо приклад фрагменту уроку:
Закріплення таблиці множенні і ділення числа 2
Усний рахунок
- Кожне з чисел збільшіть у 2 рази:
7; 5; 9; 6; 8,
4. Знайдість значення виразів, якщо а = 2
8:а; 6. а; 9. а.
- Знайдіть пропущені числа:
. 2 = 14; : 2 = 8; . 2 = 16
Молодші школярі засвоюють ті чи інші таблиці школярі засвоюють розв’язування прикладів на 2 дії типу:
5 . 3 +2; 3 . 2-4; 6 – 3 . 2; 2 . 8 + 6;
2 . 5 – 1; 14:2+5; 16 : 2 – 6.
Це змушує в дітей не лише знайти в таблиці відповіді прикладу на додавання, віднімання, множення або ділення, а й деякий час тримати цю таблицю і відповідь у пам’яті для використання її під час виконання другої дії. Тобто засвоєння випливає з необхідності.
Однією з форм роботи є читання таблиць. Пропонуємо зразки таких завдань (на прикладі множення і ділення числа 2)
- Прочитайте підряд усю таблицю. Множення (ділення) числа 2. (Може читати один або кілька учнів).
- Прочитайте приклади таблиці множення числа 2 разом з відповідними прикладами таблиці ділення на 2 (два помножити на два – чотири, чотири поділити на два-два, два помножити на три – шість, шість поділити на два-три).
- Прочитайте підряд тільки результати множення числа 2 (чотири, шість, вісім, десять і т. д. )
- Прочитайте частину таблиці множення числа 2, починаючи з прикладу “два помножити на чотири” (два помножити на чотири – вісім, два помножити на п’ять – десять, і т. д. ).
- Складіть таблицю множення числа 2, починаючи з більшого числа (два помножити на 9 – вісімнадцять, два помножити на 8 – шістнадцять і т. д. ).
- Назвіть вибірково табличні результати: “Скільки буде, якщо 2 помножити на 4? На 6?
- Розкажіть напам’ять таблицю множення числа 2 (ділення на 2).
Такі вправи постійно застосовують під час усної лічби та перевірки домашнього завдання. Їх треба проводити чітко й швидко. Але, якщо вчитель викликав слабкого учня, і той не зміг відразу розказати всю таблицю, треба дати його можливість скористатися підручником і закінчити відповідь самостійно, без допомоги товаришів.
Якщо деякі учні не в змозі одразу вивчити таблицю, вчителю необхідно навчити таких учнів швидко користуватися надрукованими таблицями (в підручнику, зашиті на друкованій основі чи обкладинці робочого зашита. А надалі контролювати засвоєння таблиць цими учнями.
Для кращого засвоєння табличних випадків множення і ділення вчитель має до кінця початкової школи під час математичних диктантів, усної лічби,