Моделі конкурентного середовища ринку
Моделі конкурентного середовища ринку
Розпочинаючи формування ціни на продукцію, необхідно врахувати ту обставину, що цінова політика продавця залежить від стану конкурентного середовища, у якому він знаходиться. Економічна теорія визначає чотири моделі такого стану, у кожній з який ціни формуються по-різному (табл. 1).
Таблиця 1
Моделі конкурентного середовища ринку
Характерні риси | Модель | |||
Монополія | Чиста (вільна) конкуренція | Недосконала конкуренція | Олігополія | |
Число конкуренті в на ринку | Більшість | Більшість | Декілька | Один |
Тип товару | Унікальний | Стандартизований | Диференційований | Будь-який |
Контроль за ціною | Значний | Відсутній | Обмежений відмінностями товарів | Обмежений взаємною відповідальністю |
Ступінь нецінової конкуренції | Дуже низька | Висока | Дуже висока | Дуже низька |
Умови вступу до галузі | Блоковані | Легкі | Порівняно легкі | Дуже важкі |
Ринок чистої конкуренції, іноді його називають ринком вільної, або досконалої конкуренції, складається з великої кількості продавців і покупців якого-небудь продукту масового виробництва і споживання. У силу цього жодний окремий покупець або продавець не в змозі істотно впливати на рівень поточних ринкових цін товару. Продавець не може установити ціну вище ринкової, оскільки покупці можуть вільно придбати потрібний товар за нижчою ціною в інших продавців. Немає сенсу продавцям виставляти ціну нижче за ринкову, тому що вони можуть продати товар і за існуючою ринковою ціною. Таким чином, на ринку чистої конкуренції ціна задається ринком. «Ринок диктує ціни», тому виробникам недоцільно витрачати багато зусиль і часу на розробку стратегії маркетингу, маркетингових досліджень, політики в галузі ціноутворення і реклами, заходів для стимулювання збуту тощо
На ринках недосконалої конкуренції досить багато продавців і покупців укладають угоди за різними цінами. Ширина діапазону цін визначається ступенем відмінності у споживчих властивостях товарів однакового призначення. Ця модель ринку найбільш характерна для сфери послугу цілому.
Оскільки споживання практично будь-якої послуги є в той же час і процесом її виробництва, то спонукальними мотивами придбання корисного ефекту послуги стають і матеріальні умови виробництва послуги, і кваліфікація виробника, і його комунікативні спроможності і т. ін. , що дає можливість виробникам враховувати ці чинники в складі ціни на продукцію. Тому цінова конкуренція на ринку послуг виникає тільки на дуже вузьких, точкових сегментах ринку, межі яких визначаються однаковими значеннями вказаних факторів. У більш широких сегментах