Моделі конкурентного середовища ринку

Моделі конкурентного середовища ринку

Розпочинаючи формування ціни на продукцію, необхідно врахувати ту обставину, що цінова політика продавця залежить від стану конкурентного середовища, у якому він знаходиться. Економічна теорія визначає чотири моделі такого стану, у кожній з який ціни формуються по-різному (табл. 1).

Таблиця 1

Моделі конкурентного середовища ринку 

Характерні риси

Модель

Монополія

Чиста (вільна) конкуренція

Недосконала конкуренція

Олігополія

Число конкуренті в на ринку

Більшість

Більшість

Декілька

Один

Тип товару

Унікальний

Стандартизований

Диференційований

Будь-який

Контроль за ціною

Значний

Відсутній

Обмежений відмінностями товарів

Обмежений взаємною відповідальністю

Ступінь нецінової конкуренції

Дуже низька

Висока

Дуже висока

Дуже низька

Умови вступу до галузі

Блоковані

Легкі

Порівняно легкі

Дуже важкі

Ринок чистої конкуренції, іноді його називають ринком вільної, або досконалої конкуренції, складається з великої кількості продавців і покупців якого-небудь продукту масового виробництва і споживання. У силу цього жодний окремий покупець або продавець не в змозі істотно впливати на рівень поточних ринкових цін товару. Продавець не може установити ціну вище ринкової, оскільки покупці можуть вільно придбати потрібний товар за нижчою ціною в інших продавців. Немає сенсу продавцям виставляти ціну нижче за ринкову, тому що вони можуть продати товар і за існуючою ринковою ціною. Таким чином, на ринку чистої конкуренції ціна задається ринком. «Ринок диктує ціни», тому виробникам недоцільно витрачати багато зусиль і часу на розробку стратегії маркетингу, маркетингових досліджень, політики в галузі ціноутворення і реклами, заходів для стимулювання збуту тощо

У сфері послуг подібна ситуація складається на ринках послуг фотографів, маршрути их таксі, таких, що надають торгові автомати, банкомати тощо. Проте, оскільки продукція сфери послуг практично невіддільна від її виробника і якості, процес виробництва послуги є важливою складовою корисною ефекту послуги, що перетворює однакові по суті послуги в товари з різноманітними споживчими властивостями, ринок чистої конкуренції є нехарактерним для сфери послуг, бо його витісняє ринок не/досконалої конкуренції.

На ринках недосконалої конкуренції досить багато продавців і покупців укладають угоди за різними цінами. Ширина діапазону цін визначається ступенем відмінності у споживчих властивостях товарів однакового призначення. Ця модель ринку найбільш характерна для сфери послугу цілому.

Оскільки споживання практично будь-якої послуги є в той же час і процесом її виробництва, то спонукальними мотивами придбання корисного ефекту послуги стають і матеріальні умови виробництва послуги, і кваліфікація виробника, і його комунікативні спроможності і т. ін. , що дає можливість виробникам враховувати ці чинники в складі ціни на продукцію. Тому цінова конкуренція на ринку послуг виникає тільки на дуже вузьких, точкових сегментах ринку, межі яких визначаються однаковими значеннями вказаних факторів. У більш широких сегментах

1 2

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні