Морально-етичні засади «Руської трійці»
Морально-етичні засади «Руської трійці»
Проблема морально-етичних засад «Руської трійці» ще не достатньо досліджена, хоч їх творчість розкриває для цього широкі можливості. В процесі аналізу ми не будемо називати, хто є автором того чи іншого твору з того, що твори М. Шашкевича, І. Вагилевича і Я. Головацького мають одну й ту саму ідейну і художню спрямованість, яка грунтується на тих самих морально-етичних засадах: добра, любові, християнського гуманізму, національної ідентичності українського народу. На наш погляд ці засади є основоположними у їх житті, для їх творчості.
Загляньмо у їх читанку для молодших школярів. В ній близько 90 статей. Це байки, легенди, оповідання, моральні повчання
- ціннісне ставлення людини до світу, до людей, до земних благ („Про створення світу”, „Про церкву”, „З вогнем не грайся”, „Божа оцінка над побожними” та інші);
-міра морально-етичного обов’язку людини („Про гріхи першородні”, „Про блудного сина”, „Про таланти”, „Про милосердну Семирянку” та інші);
- певні способи пізнання Всесвіту („Про п’ять частин землі”, „Про сонце”, „Про місяць і зірки”, „Про хмари”, „Про ніч і день”, „Про ріки і води”, „Коротенька повість про землю” та інші);
- розмаїття людських відносин: людини і Бога, людини і світу, людини і людини, людини і себе, людини і громади, громади і громади („Про різдво, життя і смерть Господа нашого Ісуса Христа”, „Добрий Семко і лихий Данько”, „Негарний хлопець”, „Лихий кінець пустого Гриця”, „Свавільний Михань”, „Добрий молодець”, „Господарний чоловік”, „Ретельний сирота”, „Ощадний наймит”, „Що таке родина” та інші).
А ось приклади окремих „коротеньких моральних наук”, які містяться у читанці:
- „Що Бог дав, прийми з покорою”,
- „Всяке діло з Богом зачинайте, коли хочете, щоб ся удало”,
- „Слава доброго чоловіка (людини) є свідченням його доброї совісті”,
- „Нічого так не соромить і не ганьбить чоловіка, як невдячність”,
- „Що в юності научишся, на старість як знайдеться”,
- „Держи міру в їжі і життю, і будеш завжди здоровим”,
- „Краса без розуму як цвіток в болоті”,
- „Хто лає, сам собі ганьбу заробляє”,
- „Живімо по правді”,
- „Не будьте упрямі і горді, то люди вас будуть любити” та інші [1, 70-78].
Вони, можливо, багатьом відомі, бо увійшли в наш побут, в наше життя вже давно завдяки «Руській трійці». Добре було б, щоб ми ними керувались. Для діячів «Руської трійці» все те дооре, на що тільки здатна людина, є наслідком її доброї душі, переповненої любов'ю до Бога, до людей, до світу.
Не хочу багатства, ані грошей мати,
Ні паном, бояром, ні царем ся звати.
Лиш добрий най буду і Богу миленький,
Най