Навчання учнів розв'язувати текстові задачі

План 

  1. Роль і місце задач у початковому курсі математики. Функції текстових задач.
  2. Складові процесу розв'язування задач.


Роль і місце задач у початковому курсі математики. Функції текстових задач

Застосовувати математичні методи і знання після закін­чення школи будуть усі. Тому вже в процесі вивчення мате­матика має виступати перед учнями не тільки як система ло­гічних правил і дедуктивних доведень, а й як метод пізнання, як засіб розв'язування питань практичного характеру. Істот­не значення для виконання цих завдань має зміст і методика навчання учнів розв'язувати задачі.

Під математичною задачею розуміють будь-яку вимогу обчислити, побудувати, довести що-небудь, що стосується кіль­кісних відношень і просторових форм, створених людським розумом на основі знань про навколишній світ.

Арифметичною задачею називають вимогу знайти чис­лове значення деякої величини, якщо дано числові значення інших величин і існує залежність, яка пов'язує ці величини як між собою, так і з шуканою.

У системі навчання учнів початкових класів загальноосвіт­ньої школи переважають арифметичні задачі. Задачі на по­будову, найпростіші доведення, а також завдання логічного порядку займають порівняно незначне місце.

Задачі у початковому курсі математики з одного боку ста­новлять специфічний розділ програми, матеріал якого учні мають засвоїти, а з другого — виступають як дидактичний засіб навчання, виховання і розвитку школярів. Отже, задачі мають як навчальні, так і виховні та розвиваючі функції

Навчальні функції задач спрямовані на формування сис­теми математичних знань, умінь і навичок на різних етапах її засвоєння. Початкове розкриття змісту арифметичних дій здій­снюється за допомогою відповідних операцій над предмет­ними множинами. Засобом переходу від операцій над мно­жинами предметів до дій над натуральними числами є зада­чі. Розв'язуючи задачі, учні спираються на уявлення про пред­мети, які згадуються в умові, але оперують уже числами.

Текстові задачі, що відображують конкретні життєві ситу­ації, використовуються для ознайомлення учнів з певними ма­тематичними поняттями та закономірностями, для з'ясування взаємозв'язків між словом і символом. У деяких випадках формування теоретичних знань через задачі може бути орга­нізоване у вигляді проблемної форми навчання.

Навчальні функції задач виявляються також у здійсненні принципу політехнізації та в процесі контролю знань і мате­матичного розвитку учнів. Самостійне розв'язування учнями задач як засіб оберненого зв'язку (учень — учитель) дає змогу виявляти вміння правильно обирати і виконувати арифметич­ні дії, робити висновок про розвиток мислення школярів.

Виховні функції задач дають змогу пов'язати навчання з життям, ознайомити учнів з пізнавально важливими фактами, виховують у дітей свідоме ставлення до навчання, любов до Батьківщини, бажання зробити власний внесок у загальну спра­ву. Внутрішня краса самої математики, оригінальність прийо­мів розв'язування задач збуджують у дітей естетичні почуття.

Під розвивальними розуміють функції задач, спрямова­ні на формування в учнів науково-теоретичного, зокрема фун­кціонального, стилю мислення, на оволодіння ними прийома­ми розумової діяльності. У процесі розв'язування задач учні виконують різні розумові операції (аналіз, синтез, конкрети­зація й абстрагування, порівняння, узагальнення), висловлю­ють судження і міркування.

У початкових класах в основному розглядають так звані сюжетні задачі, в яких описується кількісний бік якихось явищ, а знаходження невідомого зводиться до виконання

1 2 3 4 5 6 7

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні