Наявність відхилень в індивідуальному розвитку особистості та методи їх дослідження
План
1. Психологічне обстеження особистості.
2. Принципи психолого-педагогічного дослідження порушень у розвитку особистості.
3. Патопсихологічний експеримент.
4. Акцентуації характеру.
5. Невроз. Види неврозів
6. Механізми психологічного захисту.
Список літератури
1. Психологічне обстеження
Проблеми у дослідженні особистості дитини, що має відхилення у особистісному розвитку чи поведінці:
- особистість – складне утворення, і не існує такої методики, яка могла б повністю розкрити істинну сутність людини. Застосовуючи ті чи інші методики, ми отримуємо інформацію щодо часткових особистісних проявів, на основі яких психолог складає більш-менш цілісне уявлення про особистість дитини;
- якщо поведінка дитини відхиляється від загальноприйнятих норм, це може бути пов’язано із порушеннями у розвитку психіки, детерміновано екзотними – та ендогенними факторами;
- приймаючи до уваги те, що процес становлення особистості дитини спрямовується дорослими, то необхідно проводити дослідження особистості дитини у загальному контексті соціальної ситуації розвитку.
Основна мета психологічного обстеження особистості із порушеннями у розвитку – виявлення структури порушення психічної діяльності для знаходження оптимальних шляхів корекційної допомоги. Конкретне завдання визначається віком людини, яку досліджують, присутністю порушень у роботі аналізаторів, опорно-рухового апарату, соціальною ситуацією, етапом діагностики.
Для того, щоб отримати інформативні та об’єктивні результати психологічного вивчення дитини, необхідно відповідати ряду спеціальних умов:
- методичний апарат повинен бути адекватним завданням, мети та гіпотезам дослідження;
- важно визначити, які психічні функції необхідно вивчити при дослідженні, від цього залежить відбір методик та інтерпретація результатів;
- підбір експериментальних завдань проводиться на основі принципу цілісності, оскільки розгорнуту характеристику дитини можна отримати лише в результаті застосування декількох методик, що доповнюють одна одну;
- при відборі завдань необхідно передбачати різні ступені важкості їх виконання: це дає можливість оцінити рівень актуального розвитку та зону найближчого розвитку;
- завдання повинні бути підібрані відповідно віку особистості, яку обстежують;
- зміст завдань не повинно викликати негативні реакції, а навпаки – сприяти встановленню контакту із особистістю;
- при відборі завдань необхідно приймати до уваги вплив афективної сфери особистості на результати її діяльності;
- відбір завдань повинен носити якнайменше інтуїтивно-імперичний характер для надійності отриманих результатів;
- передбачати теоретичне обумовлення системи діагностичних завдань;
- кількість діагностичних методик повинна бути оптимальною для того, щоб не виникло психічне виснаження.
2. Принципи психолого-педагогічного дослідження порушень у розвитку особистості:
- комплексне вивчення розвитку психіки особистості, для визначення глибинних внутрішніх причин та механізмів виникнення відхилень;
- системний підхід до діагностики психічного розвитку дитини спирається на уявлення щодо системної побудови психіки та визначає аналіз результатів психічної діяльності дитини на кожному з етапів. Системний аналіз передбачає не лише виявлення окремих порушень, але й встановлення