Онтогенез мовлення

План

  1. Мова тварин в природі. Навчання тварин людській мові.
  2. «Діти – мауглі».
  3. Критичний період для засвоєння мови дитиною.
  4. Домовленєвий етап.
  5. Засвоєння звукової форми.
  6. Оволодіння морфологією.
  7. Оволодіння синтаксисом.
  8. Оволодіння значенням слова.
  9. «Батьківська мова». Дитячі слівця.
  10. Теорії формування мовленнєвої свідомості в онтогенезі.

1.

 Своєрідна мова існує і в світі тварин. Так, за допомогою різних сигналів, звуків, запахів тварини передають один одному інформацію, що стосується біологічно важливих потреб (сигнали загрози, небезпеки, покірності тощо).

 Найважливіша відмінність мови тварин від мови людини – це відсутність семантичної функції, тобто мова тварин не позначає зовнішніх предметів самих по собі, їх абстрактні властивості. Крім того в мові тварин не має функції заперечення, тварини не можуть вказувати на конкретний час того, що відбулося, не можуть будувати умовні речення.

 У тварин і комах за кожним сигналом закріплене певне значення. Комбінації сигналів, які б могли утворити складніші структури у тварин практично не зустрічаються, елементарні двох – трьохслівні речення 2-х річних дітей не мають аналогів в комунікації тварин.

 Інша важлива відмінність мови тварин від мови людей – це генетична фіксованість, де кожен сигнал має певне значення, яке закладено генетично. Саме тому мова тварин є закритою системою з обмеженим набором сигналів

Мова людини навпаки відкрита система: вона не фіксована генетично, безперервно розвивається і змінюється.

 Можливість навчити тварин розмовляти цікавила людей з здавна. Найочевиднішим кандидатом – було шимпанзе, оскільки її ДНК на 98, 4% співпадає з людським. Так у 1940 році Кеті і Кейт Хайес взяли в свою сім’ю самку шимпанзе для спільного виховання зі своїм сином. Через 3 роки мавпа Вікі навчилась вимовляти лише 4 слова.

 У 1979 році Л. Херманом з Гарвардського університету була розроблена спеціальна програма для 2 – х дельфінів. Одного вчили розумінню слів, а іншого – жестів. Дельфіни вивчили 30 слів – імен об’єктів, дій і навіть прикметників. Дельфіни навчились приносити предмети і виконувати певні дії.

 У 1966 році Ален і Беатріс Гарднер спробували навчити дитинча шимпанзе мові глухонімих. Через 4 роки Вашо вже використовувала 130 жестів і створювала 2 – 3 слівні вирази, однак так і залишилась на рівні 2 –х річної дитини.

 Горила Коко використовувала 375 жестів мови глухонімих, якій її навчав Ф. Петтерсон. Горила відома тим, що створювала ряд метафор (напр. перстень позначала словом – палець – браслет, зебру – білий тигр тощо). За словами вченого вона могла навіть жартувати і обманювати, однак достатніх доказів цього немає.

 З часом вчені прийшли до висновку, що тварини все ж таки володіють обмеженими здібностями до мови, але на думку Ж. Піаже тварини не можуть навчитися мові тому, що в них відсутній загальний інтелект.  

2.

 Рахується, що діти, які опинились за межами людського середовища, серед тварин (так звані Діти – Мауглі), які були позбавлені елементарного навчання та виховання практично не мають шансів стати нормальними людьми,

1 2 3 4 5

Схожі роботи

Реферати

Курсові

Дипломні